رکوردشکنی‌های اتریوم ادامه دارد | افزایش کارمزدها در دیفای!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همزمان با ثبت رکوردهای جدید توسط ارز دیجیتال اتریوم (ETH)، کارمزد استفاده از برخی پروتکل‌های پیچیده دیفای (DeFi) به بیش از هزار دلار افزایش یافت.

هزینه‌های گَس (gas) اتریوم مجدداً در حال افزایش بوده و این امر، بسیاری از پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز را برای سرمایه‌گذاران غیر قابل استفاده کرده است. پس از افزایش تقریباً ۲۰ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته، متوسط ​​کارمزد تراکنش‌های اتریوم در بالاترین سطح خود، یعنی ۱۷٫۶۷ دلار ثابت مانده است.

طبق گزارش‌ها، هزینه استفاده از پروتکل‌هایی که به اجرای قراردادهای هوشمند و تراکنش‌های پیچیده نیاز دارند، اکنون بیش از هزار دلار است. در میان این هرج و مرج‌ها، یک کاربر توئیتر به نام Olive Allen نیز گزارش کرده است که کارمزد گَس برای پذیرش پیشنهادهای معاملاتی در پلتفرم Rarible، حدود ۵ هزار دلار است.

کارمزد گَس تقریبا ۵ هزار دلاری در پلتفرم Rarible.

علاوه بر این، کارمزد یک تراکنش بزرگ در سینتتیکس (Synthetix) بیش از ۱،۱۰۰ دلار تخمین زده شده است. با این حال، این پروتکل در حال به‌روزرسانی است و این امر می‌تواند کارمزد تراکنش‌ها را تحت تأثیر قرار داده باشد.

اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که حتی انجام تراکنش‌های ساده در صرافی‌های غیرمتمرکز یونی‌سواپ (Uniswap) و سوشی‌سواپ (SushiSwap) نیز از ۴۰ تا ۷۵ دلار هزینه دارد.

در همین راستا، چکمیت (Checkmate)، مجری پادکست کانسنسیوس‌راف (ConsensusRough) به کاربران دیفای هشدار داده است که قبل از سرمایه‌گذاری، هزینه مربوط به اجرای قراردادهای هوشمند را در نظر بگیرند. او همچینین تصویری را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد کارمزد گَس از قیمت خود ارز دیجیتال اتریوم بیشتر است. اگرچه این تصویر ممکن است جعلی باشد، اما کاملاً با گزارش‌های مشابه مطابقت دارد.

علاوه بر شبکه اتریوم، متوسط ​​کارمزد شبکه بیت کوین نیز با افزایش همراه بوده و در حال حاضر، بیش از ۱۴ دلار است.

علی‌رغم هزینه‌های سرسام‌آور استفاده از شبکه‌های بیت کوین و اتریوم، معامله‌گران نسبت به این دو ارز دیجیتال همچنان خوش‌بین هستند.

اوایل صبح روز پنج‌شنبه ۴ فوریه، قیمت ارز دیجیتال اتریوم به بالاترین رکورد تاریخی خود، یعنی ۱،۷۰۰ دلار رسید. از زمان آغاز روند صعودی اتریوم در تاریخ ۲ فوریه، این ارز دیجیتال تاکنون ۱۴ درصد رشد داشته است.

در زمان انتشار این خبر، اتریوم با قیمت ۱،۶۳۳ دلار معامله می‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۵٫۱۷ درصد و طی هفته گذشته، بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.

نمودار کندل ۴ ساعته قیمت اتریوم در صرافی کوین‌بیس (Coinbase).

از سوی دیگر، بیت کوین نیز با یک رشد ۴٫۱۵ درصدی نسبت به ۲۴ ساعته گذشته، در حال حاضر با قیمت ۳۷،۵۳۳ دلار معامله می‌شود.

نمودار کندل ۴ ساعته قیمت بیت کوین در صرافی کوین‌بیس.

با افزایش کارمزدهای شبکه اتریوم، ضرورت استفاده از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم قبل از تکمیل به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰، بیش از پیش حس می‌شود. در همین راستا، سینتتیکس در حال انتقال به رول‌آپ آپتیمیستیک (Optimistic) است تا به این ترتیب، هزینه‌های گَس را کاهش دهد. سایر پلتفرم‌ها نیز در حال بررسی لایه‌های دوم دیگر مانند ایکس‌دای (xDai) یا شبکه‌های مقیاس‌پذیر لایه اول مانند پولکادات (Polkadot) هستند.

در همین راستا، چندلر سانگ (chandler Song)، مدیر عامل و هم بنیانگذار آنکر نتورک (Ankr Network) اخیراً اظهار داشت:

روند صعودی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است تا آسیب‌پذیری‌های زیادی در شبکه اتریوم که بسیاری از پروژه‌های دیفای هم روی آن پیاده‌سازی شده‌اند، شناسایی شوند.

با این حال، ممکن است کاربران دیفای مجبور نباشند برای کاهش هزینه‌های گَس در شبکه اتریوم، تا زمان تکمیل به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ منتظر بمانند؛ چرا که تیم بیکو (Tim Beiko)، یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم، ماه گذشته از پیشرفت قابل توجهی در پیشنهاد EIP-1559 خبر داد.

پیشنهاد EIP-1559 که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و اریک کانر (Eric Conner) ارائه شد، شامل یک مکانیزم سوزاندن توکن‌ها برای کاهش نوسانات کارمزدها است. با این حال، از آن‌جایی که این طرح باعث کاهش درآمد ماینرها می‌شود، با مخالفت قابل توجهی از سوی جامعه ماینینگ اتریوم مواجه شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments