روزانه ۱۵۰۰ واحد بیت کوین گم می شود!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یک تحلیل‌گر در حوزه رمزارز به نام تیموتی پترسون، ادعای گم شدن روزانه 1,500 واحد بیت کوین را مطرح می‌کند و این گفته بدین معنا است که تنها 14 میلیون بیت کوین در گردش قرار خواهد گرفت. این رقم با تخمین بسیاری از موسسه‌ها از جمله Markets.bitcoin.com در تضاد است. این سازمان مقدار بیت کوین در گردش را 18.5 میلیون واحد تخمین زده است.

همچنان پترسون، مدیر در کین آیلند (Cane Island) عنوان می‌کند که چگونه این گم شدن بیت کوین، از میزان 900 واحد بیت کوین که روزانه استخراج می‌شود، کم می‌کند.

به علاوه پترسون برای اثبات ادعای خود به مقاله‌ای که ابتدای امسال از سوی موسسه کین آیلند منتشر شد نیز اشاره می‌کند. در این مقاله پنج صفحه‌ای، واژه “برگشت ناپذیر” برای پدیده گم شدن بیت کوین آمده است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
این مقاله با توضیح این واژه عنوان می‌کند که “بیت کوین های برگشت ناپذیر” به اموالی اشاره می‌کند که از دست رفته‌اند و دیگر در هیچ قلمروی اقتصادی اثری از آن وجود ندارد. در این مقاله آمده است که این واحدهای بیت کوین، قابلیت معامله ندارند و هزینه بازیابی فراتر از ارزش به دست آمده خواهد بود.

اظهارات پشتیبانی Bitcoin.com

براساس اظهارات بخش پشتیبانی سایت Bitcoin.com، همه معاملات بیت کوین برگشت ناپذیر هستند. بنابراین راهی برای برگشت معامله‌ای که ارسال شده وجود ندارد. در واقع در چندین موردی که در ارسال اشتباهی رخ داده یا کلید خصوصی گم شده است، آن دارایی برای همیشه غیرقابل دسترس شده است. در آغاز هفته گذشته سایت News.Bitcoin.com مقاله‌ای در خصوص تلاش چند ساله هکرها برای نفوذ به یک والت بیت کوین که احتمالا محتوی 69,370 کوین است و عدم موفقیت نهایی آن‌ها منتشر کرد.

تیم کین آیلند بعد از طرح بحث خاطر نشان می‌کند که براساس روش به کار گرفته شده در این تحقیق، توانستند چنین تخمین بزنند:

از سال 2010، سالانه حدودا 4% از کل عرضه بیت کوین از بین رفته است. این موضوع عرضه کنونی را چیزی حدود 13.9 میلیون کوین تخمین می‌زند که از مجموع 18.3 میلیون کوینی که باید عرضه می‌شد، کمتر است. این یعنی حدودا 28% کل بیت کوین، برای همیشه برگشت ناپذیر شده است.

شواهد تحقیق

این تیم برای تقویت بیشتر ادعای خود مبنی بر گم شدن روزانه 1500 واحد بیت کوین به تحقیقات اخیر درباره همین موضوع که برای نخستین بار از سوی راتلیف در سال 2014 و سپس چین الیسیس (Chainalysis) در سال 2017 منتشر شد، ارجاع می‌دهند. مقاله تیم کین آیلند در 16 آوریل 2020 منتشر شده است.

در همین اثنا، برخی از دارندگان بیت کوین بعد از توئیت 14 سپتامبر پترسون درباره کاهش عرضه بیت کوین، با وی مخالفت کردند. به نظر دیگر اشخاص از جمله بیت کوین رابی، عدد 1,500 فراتر از واقعیت است.

اما پترسون در پاسخ به این افراد گفت:

اگر ریاضی بلد باشید، گزارش Chainalysis عدد 1,900 واحد را مطرح می‌کند. به نسبت، رقم من محتاطانه‌تر هم است.

اما این مقاله پترسون هیچ ارجاعی به گزارش چین الیسیس ندارد. یک کاربر توئیتر، یافته‌ این تحقیق را به این صورت زیر سوال برد که با این حساب در مدت 30 سال، همه 21 میلیون بیت کوین باید گم شود.

هر چند به اعتقاد برخی، ادعای پترسون اغراق آمیز است اما همگان قبول دارند که عدد حقیقی عرضه در گردش پایین‌تر از 18.5 میلیون واحد گزارش شده است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments