سه دلیل سقوط بیت کوین به کانال ۱۰,۰۰۰ دلار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قیمت بیت‌‌‌‌کوین پنجشنبه گذشته به میزان 6.2% سقوط داشت و ظرف یک ماه برای اولین بار، به زیر 11,000 دلار رسید.

این افت قیمت، بزرگ‌‌‌‌ترین رمزارز 2020 را دچار سقوط 50 درصدی کرد و تریدرهای بازار و تحلیل‌‌‌‌گران را برای توضیح حجم بالای فروش به تکاپو انداخت.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اکنون به بیان سه دلیل مطرح از سوی تحلیل‌‌‌‌گران می‌‌‌‌پردازیم:

1- همگامی بیت‌‌‌‌کوین با بازارهای سنتی

شاخص 500 سهام برتر S&P  پنجشنبه بعد از دستیابی به رکوردی تازه، اوایل هفته گذشته سقوط کرد. براساس گزارشی، تازه بیکاران در آمریکا، در هفته پایانی آگوست به 881,000 نفر رسیدند که از شروع همه‌‌‌‌گیری کرونا پایین‌‌‌‌ترین عدد را نشان می‌‌‌‌دهد اما همچنان نسبت به رکود بی‌‌‌‌سابقه سال 2009 که عدد 665,000 را نشان می‌‌‌‌داد همچنان بالا است. ماکرواکونومیکس (Pantheon Macroeconomics) اعلام کرد که این آمار “همچنان ترسناک” است در حالی که رابرت فریک، اقتصاددان اتحادیه اعتباری فدرال نیروی دریایی عنوان کرد که بازار کار به دست و پا زدن خود ادامه می‌‌‌‌دهد و خبری از بهبودی نیست، هر چند از شدت کرونا در آگوست کم شده است.

جان تودارو، مدیر شرکت تحلیلی رمزارز TradeBlosk می‌‌‌‌گوید:

بین فروشندگان بازار سهام و فروشندگان ارز دیجیتال، اشتراکاتی وجود دارد. سهام حوزه فناوری از جمله خرده سهام محبوب تسلا، فیس‌‌‌‌بوک، آمازون، اپل، نت‌‌‌‌فلیکس، آلفابت و گوگل با بیشترین سقوط مواجه شده است. هنوز مشخص نیست که این روند در خصوص بازار سهام بدتر خواهد شد که در این صورت امکان وارد آمدن فشار بیشتر بر ارزهای دیجیتال وجود دارد یا این‌‌‌‌که این وابستگی صرفا به صورت مقطعی خواهد بود.

2- بی‌‌‌‌رونق شدن DeFi

اخیراً تریدرها از تب‌وتاب حدس و گمان در خصوص امور مالی غیرمتمرکز یا همان DeFi افتاده‌اند و در عوض، بیشتر وقت خود را روی اتریوم، دومین ابَر بلاکچین، صرف می­کنند. قیمت اتر، ارز اتریوم، پنجشنبه گذشته بعد از افت 7.6% در روزچهارشنبه به میزان 8.3% کاهش داشت. اما این کاهش قیمت­ها بعد از رشد 54% در جولای و 25% در آگوست، به خاطر اخبار سرازیر شدن دلار به سمت DeFi، خصوصاً پس از آغاز به کار پروژه­هایی همچون Compound و yEarn.Finance و SushiSwap اتفاق افتاد. این پروژه­ها توجه تریدرها را به یلد فارمینگ (yield farming) با رشدی سریع و پرسود اما همراه با ریسک، جلب کرده بود. ارزش کل دیفای (DeFi) در آگوست به بیش از دو برابر و به عدد 9.5 میلیارد دلار رسید، ولی طبق گزارشات سایت DeFi Pulse در چند روز اخیر این میزان به 9.1 میلیارد دلار کاهش یافته است.

دنیس وینکوروف، مسئول تحقیقات در بزرگ­ترین شرکت واسطه رمزنگاری در ایمیلی به کوین دسک (CoinDesk) گفت:

رشد انفجاری صرافی‌‌‌‌های غیرمتمرکز و دیفای، نهایتا به حدی رسیده است که تاثیر روانی خود را بر صرافی‌‌‌‌های متمرکز رقیب به صورت ترکیبی از فروش همگانی و کارمزد نجومی اتریوم گذاشته است. همچنین رکود وحشتناک حاکم بر توکن‌‌‌‌های PIZZA و HOTDOG سبب شد که آن‌‌‌‌ها به طور چشمگیری در ظرف چند ساعت از 6000 دلار به 1 دلار سقوط کنند. احتمالا این اتفاق به خاطر این است که دارایی‌‌‌‌های مشابه یعنی بیت‌‌‌‌کوین، اتر و سایر ارزها به طور فزاینده‌‌‌‌ای برای امور وثیقه ساماندهی می‌‌‌‌شوند. به طور مشابه یکی دیگر از توکن‌‌‌‌های محبوب DeFi، یعنی SushiSwap، ایده‌‌‌‌هایی همسو با توکن‌‌‌‌های Uniswap داشتند. تریدهای صرافی‌‌‌‌های غیرمتمرکز و دیفای حالت سرگرم‌‌‌‌کننده خود را از دست داده‌‌‌‌اند و اخیرا شماری از شرکت‌‌‌‌ها که برتر از صرافی‌‌‌‌های متمرکز بودند، با ورود به دیفای سودای برتری در سر دارند.

3- فروش بیت‌‌‌‌کوین از سوی برخی ماینرها

ماینرهای بیت‌‌‌‌کوین و شاید تریدرها، با ترید رمزارز خود ریسک کردند و به خاطر کمک به حفظ امنیت شبکه بلاکچین پاداش دریافت کردند. به گزارش کوین دسک، قبل از فروش پنجشنبه، اطلاعات بلاکچین بیت کوین حاکی از افزایش انتقال بیت‌‌‌‌کوین به والت‌‌‌‌های صرافی‌‌‌‌ها بود که این اتفاق را معمولا می‌‌‌‌توان به عنوان انگیزه نخست فشار مضاعف برای فروش دید. طبق گزارشات شرکت تحلیلی اطلاعات بلاکچین CryptoQuant، رهگیری پول‌‌‌‌های بزرگ ماینینگ بیت‌‌‌‌کوین رشد انتقال بیت‌‌‌‌کوین را نشان می‌‌‌‌دهد.

Ki Young Yu، موسس CryptoQuant به کوین دسک گفت:

ماینرها تریدرهای خوبی هستند. به نظرم آن‌‌‌‌ها فقط به دنبال فروش فرصت‌‌‌‌ها هستند. معتقدم جنگ ماینرها بین کسانی است که خواهان افزایش قیمت بیت‌‌‌‌کوین هستند و افرادی که میل به چنین کاری ندارند. اکنون برخی ماینرهای چینی متوجه سوددهی ماینینگ (ROI) شده‌‌‌‌اند و دوست ندارند ماینر رقیبی به آن‌‌‌‌ها اضافه شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments