تفاوت بازی های رمزارزی P2E و M2E

زمان مطالعه: 7 دقیقه

الگوهای زیادی برای درآمدزایی از بازی‌های بلاکچینی طراحی شده است اما کدام یک بهتر است؟ تفاوت بازی P2E و M2E در چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم الگوی‌های Play-to-Earn و Move-to-Earn را بیشتر بشناسیم و بهترین بازی‌های توسعه‌یافته با این الگوها را مرور کنیم. در نهایت تفاوت بازی برای درآمد و حرکت برای درآمد را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

بازی برای درآمد (P2E) چیست؟

برای بررسی تفاوت بازی P2E و M2E ابتدا ببینیم بازی‌های P2E چیستند. بازی‌های کریپتو که با الگوی P2E طراحی شده‌اند، به کاربران فرصت درآمدزایی با استفاده از ارزهای دیجیتال را می‌دهند. در این بازی‌ها کاربران دارایی‌های درون بازی را به کمک رمزارزها معامله می‌کنند.

پروژه‌های P2E از جدیدترین پدیده‌های حوزه گیم‌فای (GameFi) هستند. بسیاری از کاربران وقت و انرژی خود را صرف بازی‌هایی مثل Minecraft و Roblox می‌کنند اما الگو Play-to-Earn یک گام رو به جلو در جهت تلفیق سرگرمی و درآمدزایی محسوب می‌شود.

به کمک فناوری بلاکچین، ادغام بازی و ارز دیجیتال امکان‌پذیر شده است. بازی‌های سنتی جذابیت‌های بصری و هیجانی مختلفی داشتند و یک سرگرمی عادی محسوب می‌شدند اما حالا بازی‌های دیجیتال یک منبع درآمدزایی به حساب می‌آیند.

برای به دست آوردن توکن‌ NFT باید به سراغ یکی از پروژه‌های بلاکچین رفت. همه NFT‌ها گران‌قیمت نیستند. امکان خرید توکن‌های غیر قابل تعویض ارزان به کمک بازی‌های مبتنی بر بلاکچین فراهم شده است. در بسیاری از موارد گیمرها باید با خرید یک NFT مراحل بازی را آغاز کنند.

بهترین بازی‌های Play-to-Earn

بازی‌های اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، آوه گوچی (Aavegotchi) و سندباکس (The Sandbox) نمونه‌هایی از بهترین پروژه‌ها با الگوی بازی برای درآمد هستند.تفاوت بازی برای درآمد و حرکت برای درآمد

اکسی اینفینیتی یکی از مشهورترین بازی‌های مبتنی بر ارز دیجیتال است که در بلاکچین اتریوم توسعه یافته. این پروژه ترکیبی از بازی‌های ویدئویی و دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین است. تا چند ماه پیش بازار NFT‌ها از رونق بسیار زیادی برخوردار بود و بازی اکسی نیز روزانه میلیون‌هادلار گردش مالی داشت.

اکسی‌ها (Axies) موجوداتی فانتزی هستند که عنصر اصلی تشکیل‌دهنده بازی محسوب می‌شوند. هر اکسی دارای یک توکن NFT است و برای خرید و فروش آن باید از رمزارزهای بومی بازی (AXS و SLP) استفاده کرد.

بازی Aavegotchi یک پروژه موفق دیگر با الگوی P2E است. این پروژه خود را یک پروتکل بازی NFT متن‌باز توصیف می‌کند. کاربران در این بازی با استفاده از روح‌ها یا شبح‌ها (کاراکتر اصلی بازی) به ماجراجویی می‌پردازند. در این بازی برای کسب توکن NFT باید مراحل مختلف را پشت سر گذاشت و گنج‌ها را پیدا کرد.

یکی دیگر از پروژه‌های مشهور P2E، بازی سندباکس است. سندباکس یک پلتفرم مجازی است که تجارب منحصربه‌فردی را به کاربران هدیه می‌دهد. بازیکنان Sandbox در دنیای متاورس جهان مجازی خود را می‌سازند و آینده را تصاحب می‌کنند.تفاوت بازی Play-to-Earn و Move-to-Earn

زمین‌های بازی سندباکس به طور روزانه خرید و فروش می‌شود. بنابراین کاربران با تجهیز و توسعه زمین‌ها می‌توانند به کسب درآمد بپردازند. طی دو سال گذشته قیمت بسیاری از زمین‌های این بازی چندین برابر شده است.

حرکت برای درآمد (M2E) چیست؟

در ادامه به بررسی تفاوت بازی P2E و M2E می‌پردازیم و بازی‌های M2E را می‌شناسیم. بازی حرکت برای درآمد (Move-to-Earn) ترکیبی از تحرک، سرگرمی و کسب درآمد به واسطه ارزهای دیجیتال در بستر بلاکچین است.

پس از آنکه کرونا وضعیت سلامتی جهان را به چالش کشید، شاهد افزایش توسعه پروژه‌های حرکت برای کسب درآمد یا M2E بودیم. در حالی که مردم ساعت‌های زیادی را در خانه‌ها و پشت کامپیوترها می‌گذرانند، درد‌ها و بیماری‌های زیادی ناشی از کم‌تحرکی به وجود آمد. بنابراین زمان آن بود که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حوزه فناوری راهکارهایی برای تشویق مردم به حرکت ارائه کنند.

پروژه‌های M2E یکی از بهترین راهکارها برای ترغیب مردم به ورزش و تحرک است. کاربران می‌توانند راه بروند و درآمد کسب کنند یا در ازای ورزش، سلامتی و ارز دیجیتال را به طور همزمان به دست آورند.

در حال حاضر بازی‌های M2E بخشی از حوزه گیم‌فای محسوب می‌شوند اما شاید به‌زودی حوزه مستقلی به نام FitnessFi را ایجاد کنند. این مفهوم دقیقاً سلامتی مردم را هدف قرار می‌دهد و بیش از آنکه به بازی اهمیت دهد، ورزش و تندرستی را تبلیغ می‌کند.

بهترین بازی‌های Move-to-Earn

چندین بازی مختلف با الگوی Move-to-Earn توسعه یافته است. از مهم‌‍ترین آن‌ها می‌توان به استپن (STEPN) و سوییت کوین (Sweatcoin) اشاره کرد.تفاوت بازی Play-to-Earn و Move-to-Earn

استپن معروف‌ترین پروژه حرکت برای درآمد محسوب می‌شود که روی بلاکچین سولانا (Solana) توسعه یافته است. استپن یک برنامه سبک زندگی است و پروژه‌ای SocialFi و GameFi به حساب می‌آید. کاربران این بازی پس از نصب اپلیکیشن، باید یک جفت کفش دیجیتال خریداری کنند و سپس مشغول پیاده‌روی و دویدن شوند. کفش‌های دیجیتال بازی دارای توکن‌های NFT هستند. توکن‌های NFT بسیار زیادی در این بازی طراحی شده است که هر کدام قابلیت‌ها و مزایای مختلفی دارند.

بازی STEPN در بستر متاورس توسعه یافته است. این پروژه توانست در سال ۲۰۲۱ برنده جایزه هکاتون Solana Ignition شود. این جایزه هر ساله به بهترین پروژه‌های توسعه‌یافته در بلاکچین سولانا تعلق می‌گیرد.

در هنگام بازی باید GPS تلفن همراه کاربران فعال باشد تا تعداد قدم‌ها شمرده شود. توکن‌های GMT و GST رمزارزهای بومی این بازی هستند.

پروژه سوییت کوین شباهت زیادی به استپن دارد. در این بازی کاربران با ورزش کردن، راه رفتن و از همه مهم‌تر، عرق کردن، درآمد کسب می‌کنند. پاداش هر هزار قدمی که در برنامه سوییت کوین طی شود، یک رمزارز SWEAT خواهد بود. این ارز دیجیتال توکن بومی بازی Sweatcoin است. تفاوت بازی P2E و M2E

جمله «It pays to walk» به معنای «در ازای راه رفتن پرداخت می‌شود»، به عنوان شعار این بازی انتخاب شده است. هدف بنیاد توسعه بازی سوییت کوین افزایش سطح سلامتی مردم و کاهش هزینه‌های درمان است. کاربران می‌توانند با رمزارزهای به دست آمده در این بازی محصولات مختلفی را بخرند یا مستقیما‌ً توکن‌ها را نقد کنند.

برای شروع بازی Sweatcoin از این لینک وارد شوید.

بررسی تفاوت بازی P2E و M2E

اصلی‌ترین تفاوت بازی P2E و M2E در فرآیندهای پاداش و مدل درآمدی است. در بازی‌های P2E تمرکز بر مراحل بازی، نبردها و پیشرفت بازیکن است و مسائل اقتصادی اهمیت بالایی دارد. کسب درآمد در این بازی‌ها به تلاش ذهنی، مهارت در بازی و تداوم نیاز دارد اما در طرف مقابل بازی‌های M2E بیشتر بر سلامتی و تندرستی تأکید دارند و در ازای ورزش و تحرک ارز دیجیتال اعطا می‌کنند.

بلوغ و سابقه، دیگر تفاوت بازی Play-to-Earn و Move-to-Earn است. بازی برای کسب درآمد الگوی قدیمی‌تری نسبت به سبک حرکت برای کسب درآمد است. به همین دلیل توسعه و پیشرفت بیشتری داشته است.

آخرین تفاوت بازی P2E و M2E روش‌های جذب کاربر است. الگوی P2E هیجان، جذابیت‌های بصری و سرگرمی را با درآمدزایی تلفیق می‌کند اما M2E کاربران را به سلامتی و تندرستی تشویق می‌کند. بنابراین هر یک از الگوها از مفاهیم جداگانه‌ای برای متقاعد کردن کاربران بهره می‌گیرند.

خلاصه مطلب

اصلی‌ترین تفاوت بازی P2E و M2E در مدل درآمدی و نوع فعالیت کاربران است. بازی برای کسب درآمد با هدف ترویج سرگرمی، به وجود آوردن جوامع جهانی و ایجاد اکوسیستم‌های اقتصادی توسعه یافته است اما هدف بازی‌های حرکت برای درآمد افزایش سطح سلامتی و تندرستی است. اکسی و سندباکس مشهورترین بازی‌های P2E‌ هستند که امروزه حجم سرمایه در گردش بسیار بالایی دارند. در طرف مقابل بازی‌های استپن و سوییت کوین هنوز در ابتدای راه هستند و جذابیت اقتصادی زیادی ندارند. با این حال امیدواری زیادی به آینده تمام بازی‌های مبتنی بر ارز دیجیتال وجود دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments