شکل جالب نام‌‍‌های کاربری در وب‌۳ !

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا نام کاربری در وب 3 تبدیل به ایموجی می‌شود؟ این چیزی است که یک استارتاپ فناوری مستقر در نشویل – مرکز ایالت تنسی آمریکا – به نام یات (Yat) به آن معتقد است.  ۱۶۰ هزار فروش در مجموع به ارزش ۲۰ میلیون دلار، نشان می‌دهد که بسیاری از مردم عادی نیز با این موضوع موافق هستند.

یات، مجموعه‌ای شامل یک تا پنج ایموجی است که می‌تواند به عنوان نام کاربری دیجیتال، URL وبسایت و همچنین، آدرس پرداخت برای کیف پول دیجیتال شما استفاده شود. در واقع، یات نوعی تلاقی بین یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) و آدرس دامنه است – اگرچه همه یات‌ها توکنیزه نمی‌شوند.

این شرکت توضیح می‌دهد: یات به شما این امکان را می‌دهد تا از ایموجی‌ها به عنوان نام کاربری و هویت جهانی خود در اینترنت استفاده کنید. تصور کنید به جای نام کاربری‌هایی همچون coffeequeen98 یا jake2456@emailxyz.com، با ایموجی‌های fire-snake یا robot-ghost-crown شناخته شوید. داشتن یک یات به این معنی است که آن ایموجی‌ها برای همیشه مال شما بوده و شما تنها کسی روی زمین هستید که صاحب این ایموجی‌ها خواهید بود.

از نظر تئوری، یات می‌تواند جایگزین غیرمتمرکزی برای سیستم نام دامنه (DNS) فعلی باشد که توسط تنظیم‌کننده اینترنت ICANN اداره می‌شود. DNS از یک سیستم متمرکز و سلسله مراتبی برای سازماندهی و کمک به کاربران برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کند.

به گزارش وبسایت کوین تلگراف دارندگان یات از جولای سال ۲۰۲۱ این گزینه را دارند که رشته ایموجی‌های خود را به عنوان یک NFT در بلاکچین اتریوم با هزینه اضافی توکنیزه کنند، اما خرید یک یات در واقع همان ضرب یک توکن NFT نیست.

what-is-yat-&-why-people-pay-for-emojis

برای تبدیل یات به NFT، مالکان باید ابتدا از ابزار ویژوالایزر (تجسم‌ساز) یات برای ایجاد یک انیمیشن کوتاه از ایموجی‌ها استفاده کنند. سپس، این انیمیشن می‌تواند به یک NFT برای نگهداری یا فروش در بازار معروف اوپن‌سی (OpenSea) تبدیل شود.

طراحی یک یات با یک تا پنج کاراکتر می‌تواند از ۴ دلار تا صدها هزار دلار هزینه داشته باشد، به علاوه هزینه‌های اضافی برای تبدیل آن به NFT. هرچه ترکیب این یات، کوتاه‌تر و به یاد ماندنی‌تر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت.

گران‌ترین یات، شامل تنها یک کاراکتر کلید طلایی بود که در اواسط سال ۲۰۲۱ به قیمت ۴۲۵ هزار دلار به فروش رفت. در زمان انتشار این خبر، حجم معاملات یات‌ در بازار اوپن‌سی، ۴۱۰ اتریوم (ETH) یا ۱،۲۵۸،۶۲۲ دلار است.

پروژه یات در حال حاضر چندین سرمایه‌گذار مشهور دارد که از جمله آنها می‌توان به پاریس هیلتون (Paris Hilton)، لیل وین (Lil Wayne) و کشا (Kesha)، اشاره کرد.

با این حال، این پروژه با چالش‌هایی نیز روبرو بوده است. به عنوان مثال، برخی معتقدند که یافتن URLهای مبتنی بر یات ممکن است دشوار باشد و همیشه تایپ یک رشته ایموجی در صفحه کلید استاندارد QWERTY آسان نیست.

و اما نکته قابل‌توجه‌تر اینکه، ریکاردو اسپاگنیا (Riccardo Spagnia)، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل سابق یات، در آگوست ۲۰۲۱ در ایالات متحده دستگیر شد و در انتظار استرداد به آفریقای جنوبی برای رسیدگی به یک پرونده کلاهبرداری است. البته این اتهامات کلاهبرداری ربطی به یات ندارد. یات در فوریه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و از آن زمان به یک تیم ۵۵ نفره تبدیل شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments