حتما با وب ۳ آشنا شوید!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تمرکز زدایی در مقابل متمرکز شدن: Web3 ممکن است در همین گوشه و کنار باشد، اما در مقابل، رقابت برای تنظیم قوانین اصلی رمزارزها نیز در حال افزایش است.

به گزارش سایت کوین‌تلگراف، سال 2021، سال مهمی برای رمزارزها بوده است، توکن‌های غیر مثلی(NFT) به عنوان کلمه سال شناخته شد و همچنین سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) در رسانه‌های اصلی و شرکت‌های ارزهای دیجیتال، سرفصل اخبار را به خود اختصاص داده‌اند.

Web3 چیست؟

Web3 با تاکید بر جامعه، آینده اینترنت را نشان می‌دهد که در آن کاربران به‌جای تکیه بر کسب‌وکارهای خصوصی بزرگ یا نهادهای دولتی متمرکز، به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کنند.

برای بسیاری از افراد، این یک گام منطقی برای نسل بعدی اینترنت به نظر می رسد، جایی که این مفهوم تا حدی بر اساس کاستی های وب 1.0 و 2.0 مانند تمرکز قدرت در نهادهای متمرکز و مسائل مربوط به حریم خصوصی است.

ما قبلاً نمونه‌هایی از این را در فضاهای کریپتو و دی‌فای دیده‌ایم، مانند پروژه MakerDAO، که به دنبال ایجاد یک سیستم مالی جهانی بی‌طرفانه است که توسط جامعه اداره می‌شود.

با افزایش محبوبیت DeFi در سال 2021، پروژه‌ها و پروتکل‌های بیشتری به بازار راه یافتند و همگی در تلاش بودند تا مزایای DeFi را برای طیف وسیعی از مردم به ارمغان بیاورند. به طور مشابه، پروتکل‌هایی مانند Nereus برای رسیدگی به مسائل مربوط به حاکمیت منصفانه و تجربه کاربر طراحی شده‌اند که هر دو منعکس کننده مسائل موجود در وب 2.0 هستند.

تا ژانویه 2021، حدود 4.66 میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان وجود داشت، و اگر Web3 به یک فناوری اصلی و پیش فرض تبدیل شود، هر یک از این کاربران به طور روزانه از فناوری بلاک چین و رمزنگاری استفاده می کنند، حتی اگر از آن آگاه نباشند.

با این حال، مسئله اصلی این است که web3، به عنوان یک پروژه اجتماعی، به ما نشان می‌دهد که همیشه یک جهت واحد برای فاز بعدی اینترنت ما وجود ندارد.

در وب 3، تاکید بر تمرکز زدایی، دور کردن داده ها از قدرت های مرکزی و استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای دسترسی کامل همه افراد به اینترنت بدون نیاز به تکیه بر مشاغل بزرگ است.

ساختار فعلی اینترنت، به دلیل نظارت و تبلیغات استثمارگرانه مورد انتقاد قرار گرفته است. برای کسانی که حریم خصوصی و ناشناس بودن را به عنوان مزایای اصلی رمزارزها تمجید می کنند، ادغام Web3، این ارزش‌ها را در زندگی روزمره بیشتر می کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments