ونزوئلا برای واردات از ایران و ترکیه، بیت کوین پرداخت می‌کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نیکولاس مادورو (Nicolás Maduro)، رئیس جمهور ونزوئلا ادعا می‌کند که این کشور برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده، از تمام ارزهای دیجیتال جهان استفاده خواهد کرد.

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی منتشرشده توسط خبرگزاری اسپانیایی ران‌ران (RunRun.es)، ونزوئلا قصد دارد برای دور زدن تحریم‌های مالی اعمال‌شده از سوی ایالات متحده، استفاده از بیت‌کوین (BTC) را برای پرداخت هزینه‌های واردات افزایش دهد. این خبرگزاری، با استناد به منابع ناشناس در بانک مرکزی ونزوئلا، ادعا کرد که:

پرداخت هزینه‌های واردات به کشورهای متحد مانند ایران و ترکیه با استفاده از بیت‌کوین انجام شده است. هنوز مشخص نیست که این واردات شامل چه مواردی است. با این حال، ترکیه و ایران در حال حاضر مواد غذایی و سوخت این کشور را در ازای طلا تأمین می‌کنند.

دولت مادورو از زمان راه‌اندازی پِترو (Petro)، ارز دیجیتال دولتی این کشور با پشتوانه‌ی ذخایر نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی، در تلاش است تا استفاده از این توکن را به عنوان روشی برای انجام مبادلات در سطح بین‌المللی و داخلی ترویج کند. با این حال، پذیرش ضعیف پترو این دولت را مجبور به استفاده از سایر دارایی‌های رمزارزی از جمله بیت‌کوین و اتریوم (ETH) کرده است.

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، مادورو به طور علنی اعلام کرد که از بیت‌کوین و سایر دارایی‌های رمزارزی به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده و اظهار داشت که دولت وی به زودی از تمامی ارزهای دیجیتال جهان، چه دولتی و چه خصوصی، برای انجام تجارت‌های داخلی و خارجی خود استفاده خواهد کرد.

در تاریخ ۸ اکتبر، شورای ملی ونزوئلا با تصویب قانون ضد تحریم، اختیارات اجرایی بیشتری، از جمله راه‌اندازی یا استفاده از هر دارایی دیجیتال به عنوان ابزار پولی، را برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده بر این کشور اعطا کرد.

از سوی دیگر، با افزایش اعتماد این کشور به ارزهای دیجیتال، دولت ونزوئلا مرکز تولید دارایی‌های دیجیتال خود را که یک انبار استخراج بیت‌کوین محسوب می‌شود، در ماه نوامبر تأسیس کرد. علاوه‌براین، هفته‌ی گذشته دولت ونزوئلا با حمایت ریاست ملی ارزهای دیجیتال این کشور، صرافی رمزارزی خود را نیز راه‌اندازی کرد تا به این ترتیب، امکان مبادله‌ی بولیوار (یکای پول رایج در ونزوئلا) با بیت‌کوین را برای شهروندان خود فراهم کند.

در همین حال، ایران نیز با هدف کاهش فشارهای اعمال‌شده به اقتصاد کشور، قانونی را به منظور استفاده از بیت‌کوین برای پرداخت هزینه‌های واردات به اجرا درآورده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments