خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اوکراین قانونی شد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پارلمان اوکراین پیش‌نویس لایحه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن، فعالیت صرافی‌های داخلی و خارجی ارزهای دیجیتال در این کشور قانونی می‌شود.

در تاریخ ۸ سپتامبر، پارلمان اوکراین پیش‌نویس قانون «دارایی‌های مجازی» را تصویب کرد. به این ترتیب، ارزهای دیجیتال برای اولین بار در این کشور به صورت قانونی به رسمیت شناخته می‌شوند. این قانون بر اساس استانداردهای ارائه‌شده توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تدوین شده است.

وزارت تحول دیجیتال اوکراین وظیفه نظارت بر اجرای مقررات جدید حوزه دارایی‌های مجازی و هدایت رشد این صنعت را با رعایت استانداردهای بین‌المللی بر عهده دارد.

به گفته آناستازیا براتکو (Anastasia Bratko)، از وزارت تحول دیجیتال اوکراین، این قانون به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بازار دارایی‌های مجازی خود را در اوکراین راه‌اندازی کنند و امکان ارائه خدمات به شرکت‌های رمزارزی را برای بانک‌های این کشور فراهم می‌کند. علاوه بر این، شهروندان اوکراینی نیز در صورت سرقت دارایی‌های دیجیتال خود، از حمایت قانونی برخوردار خواهند شد.

طبق گزارش‌ها، اوکراین قصد دارد امکان فعالیت قانونی کسب و کارها و سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو را تا سال ۲۰۲۲ میلادی فراهم کند. با این حال، قبل از این‌که چنین اتفاقی بیفتد، پارلمان باید مجموعه‌ای از قوانین را تصویب کرده و برخی از قوانین مالیاتی و مدنی این کشور را اصلاح نماید.

به گفته کارشناسان، در این قانون دارایی‌های مجازی به صورت دارایی‌های نامشهود که در قالب داده‌های الکترونیکی بیان می‌شوند، تعریف شده‌اند. همچنین در این قانون توضیح داده شده است که کیف پول ارز مجازی و کلید خصوصی چیست – این اصطلاحات پیش از این در قوانین اوکراین استفاده نشده بودند.

بر اساس این قانون، ارزهای دیجیتال نمی‌توانند به عنوان ابزاری برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات مورد استفاده قرار گیرند، اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند آنها را در صرافی‌های داخلی خرید و فروش کنند. دولت اوکراین همچنین قصد دارد یک نهاد نظارتی ایجاد کند که وظیفه صدور مجوزهای لازم برای شرکت‌های رمزارزی را بر عهده خواهد داشت.

الکساندر برنیاکوف (Oleksander Bornyakov)، معاون وزیر تحول دیجیتالی اوکراین نیز با اشاره به مقررات مندرج در این لایحه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اوکراین، افزود:

این یک انگیزه قوی برای توسعه بیشتر حوزه ارزهای دیجیتال در اوکراین خواهد بود. بانک‌ها برای آنها حساب باز کرده و با کلاس جدیدی از دارایی‌ها، تراکنش‌ها را انجام خواهند داد. من مطمئن هستم که جامعه، کسب و کارها و دولت از قانونی شدن این صنعت سود خواهند برد.

ماه گذشته، میخائیل فدوروف (Mikhail Fedorov)، معاون نخست وزیر اوکراین و سرپرست وزارت تحول دیجیتالی این کشور، اعلام کرد که وزارتخانه وی در حال بررسی استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای پرداخت حقوق کارمندان است.

ولادیمیر زلنسکی (Volodymyr Zelenskyy)، رئیس جمهور اوکراین، اخیرا قانونی را امضا کرد که به بانک مرکزی این کشور اجازه می‌دهد تا CBDC خود را صادر کند. دولت اوکراین برای توسعه زیرساخت دارایی دیجیتال خود با شبکه استلار لومنز (Stellar Lumens) همکاری می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments