پرسودترین رمزارزهای هفته گذشته را بشناسید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

توکن‌های دیفای جهش‌های بسیار خوبی را ثبت کرده‌اند. ترا (LUNA) در 7 روز گذشته حدود 54 درصد رشد کرده است و فانتوم (FTM) هم در این مدت رشدی 21 درصدی را ثبت کرده است. براساس وبسایت CoinGecko، در 7 روز گذشته و از 100 کوین برتر بازار کریپتو از نظر مارکت کپ، شش دارایی رشدی بیش از 50 درصدی را ثبت کرده‌اند، در حالیکه میزان رشد 40 دارایی دیگر 2 رقمی بوده است.

به گزارش سایت دِ دیفاینت، ارزش کل بازار دیفای بعد از کشیده شدن به زیر سطح 100 میلیارد دلار در روز 22 فوریه، حالا به حوالی 122 میلیارد دلار رسیده است. با اینحال میزان رشد سرمایه قفل شده (TVL) در این حوزه بسیار ملایم بوده است. بنابر اطلاعات وبسایت DeFiLlama، اتریوم (ETH) و سولانا (SOL) از کمترین میزان TVL خود رشدی 5 درصدی را ثبت کرده اند، در حالی که زنجیره هوشمند بایننس (BNB) و پولیگان (MATIC) حدود 3 درصد رشد کرده‌اند.

نرخ کوین سوزی اتریوم هم کاهشی چشمگیر داشته و میانگین هفته گذشته آن به 3.68 واحد ETH در دقیقه رسید. این کاهشی بیش از 60 درصدی نسبت به قله‌های ژانویه را نشان می‌دهد. این کاهش TVL و قیمت توکن‌های دیفای باعث شد که این سوال مطرح شد: آیا دوره شکوفایی و فعالیت حوزه دیفای به پایان رسیده؟

یکی از دلایل این کاهش، ریزش کلی بازار کریپتو بوده که باعث شده بسیاری از توکن‌های این حوزه بیش از نیمی از ارزش خود را از دست بدهند. این در حالی است که TVL این پروژه‌ها از نوامبر تا اوایل فوریه تنها 27 درصد کاهش یافته است.

ترا به رشد خود ادامه می‌دهد

ترا حرکت افزایشی خود از نظر قیمت و TVL را ادامه داده است. مقدار TVL این پروتکل دیفای حالا به 23.5 میلیارد دلار رسیده که رشدی حدود 100 درصدی را نسبت به سطح پنج هفته قبل نشان می‌دهد.

Terra and Fantom Are Pumping
نمودار TVL ترا

چهار پروژه برتر این شبکه در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته اند. بزرگترین پروژه فعال در شبکه ترا یعنی Anchor در 30 روز گذشته رشدی 63 درصدی را ثبت کرده است. بعد از آن Lido قرار گرفته که به میزان 68 درصد و Stader هم به میزان 179 درصد رشد کرده است. لازم به ذکر است که Anchor و Lido روی هم 82.5 درصدی از کل TVL این شبکه را به خو اختصاص داده‌اند.

بازگشت فانتوم

یکی دیگر از پروژه‌های برتر حوزه دیفای فانتوم است که میزان TVL آن بعد از رشدی 60 درصدی از سطح 7.25 میلیارد دلاری در روز 22 فوریه، حالا به بیش از 11.65 میلیارد دلار رسیده است.

گفته می‌شود که Solidy و Solidex که یکی DEX و پروتکل سوددهی هستند، مهمترین دلایل این رشد چشمگیر شبکه فانتوم بوده‌اند. این دو پروتکل در 7 روز اخیر به ترتیب 500 و 718 درصد رشد کرده‌اند و در مجموع حدود 4 میلیارد دلار به TVL شبکه فانتوم اضافه کرده‌اند.

Terra and Fantom Are Pumping
نمودار TVL فانتوم

بزرگترین اپلیکیشن غیر متمرکز این شبکه، Multichain هم هفته بسیار خوبی داشته و TVL آن بیش از 33.5 درصد رشد کرده است. گفته می‌شود که این پروتکل مسئول 6 میلیارد دلار TVL شبکه فانتوم است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments