استیبل کوین و دیفای تهدیدی برای بانکداری سنتی؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گفته بنویت کوئره (Benoit Coeuré)، رئیس مرکز نوآوری‌های بین المللی، بانکداری سنتی در معرض تهدید است.

بنویت کوئره (Benoit Coeuré)، رئیس مرکز نوآوری بانک‌های بین المللی گفت:

پیشرفت‌های کلیدی در صنعت امروز ارزهای دیجیتال مانند استیبل کوین‌ها و پروژه‌های دیفای، بانک‌های مرکزی جهان که به شکل سنتی کار ‌می‌کنند را تهدید ‌می‌کند.

DeFi یا سیستم مالی غیر متمرکز، مجموعه‌ای از محصولات رمزارزی است که بسیاری از خدمات متداول در امور مالی سنتی مانند وام و قرض گرفتن را انجام ‌می‌دهد، با این تفاوت که چند خط کد را جایگزین بانک‌ها و کارگزاران مالی ‌می‌کند.

وی بیان کرد یکی از وظایف بانک‌های مرکزی، ایجاد ثبات قیمت و ثبات مالی است. بانک‌های سنتی برای رسیدن به این هدف هنوز سال‌ها کار پیش رو دارند در حالی که استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال هم اکنون به آن رسیده‌اند. این نشان ‌می‌دهد که باید هر چه سریعتر دست به کار شویم.

عصر CBDC (ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی )

کوئره معتقد به بانک‌های مرکزی و ایفای نقش آنها در جامعه است.

در نتیجه، او به ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی (central bank digital currency) در تقابل با استیبل کوین یا انواع دیگر رمزارزها اعتقاد زیادی دارد.

در گزارشی که اوایل سال جاری منتشر شد، BIS گفت که استیبل کوین‌ها تلاش ‌می‌کنند اعتبار خود را با پشتیبانی از ارزهای واقعی بدست آورند.

کوئره از طرف دیگر افزود:

اشتباه نکنید؛ استیبل کوین‌های جهانی، پلتفرم‌های DeFi و شرکت‌های بزرگ فناوری بدون توجه به مدل بانک‌ها، راه خود را پیش ‌می‌روند و آنها را به چالش خواهند کشید.

هنگامی که صحبت از راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی کشورها ‌می‌شود، چین عمدتا به عنوان پیشروترین کشور جهان شناخته ‌می‌شود.

یوان دیجیتالی چین برای اولین بار در سال 2017 پیشنهاد شد و در آوریل 2020 وارد مرحله آزمایشی شد. از اکتبر سال گذشته، بانک خلق چین میلیون‌ها یوان دیجیتالی را برای آزمایش پروژه در سراسر کشور به صورت رایگان توزیع کرد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments