بوترین: راه‌حل‌های لایه دوم، اتریوم را ۱۰۰ برابر مقیاس‌پذیرتر خواهند کرد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، نویسنده وایت پیپر اتریوم اعلام کرد که تا زمان عرضه شاردینگ در اتریوم ۲.۰، برای حل مشکلات مقیاس پذیری اتریوم از راه‌حل‌های جمع‌بندی یا رول‌آپ‌ها (Rollup) استفاده خواهد شد.

بنیانگذار اتریوم معتقد است که با اجرای آپتیمیزم (Optimism)، راه‌حل لایه دوم اتریوم در هفته‌های آینده، مقیاس پذیری این شبکه ۱۰۰ برابر بیشتر خواهد شد.

بوترین در جدیدترین صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که توسعه‌دهندگان اتریوم ۲.۰ روی ادغام زنجیره‌ای این شبکه با اتریوم کار می‌کنند و اطمینان دارند که راه‌حل‌های لایه دوم می‌توانند مشکلات شبکه را رفع کنند.

بوترین می‌گوید:

رول‌آپ‌ها خیلی زود اجرا خواهند شد. ما كاملا اطمینان داریم که توسعه شاردینگ تا زمانی كه به مقیاس پذیری بیشتر از این نیاز داشته باشیم، به اتمام رسیده و آماده خواهد شد.

راه‌حل‌ جمع‌آوری یا همان رول‌آپ، یک راه‌حل لایه دوم است که داده‌های تراکنش را قبل از این که در دسته‌‌ای از تراکنش‌ها به شبکه اصلی اتریوم منتقل شود، در یک زنجیره جانبی پردازش و ذخیره می‌کند. این راه‌حل‌ها برای کاهش مشکلات مقیاس پذیری اتریوم طراحی شده‌اند؛ چون رقابت شدید برای پهنای باند در شبکه اصلی اتریوم منجر به افزایش سرسام‌آور کارمزدها می‌شود.

در حالی که اتریوم ۲.۰ برای حل مشکل مقیاس پذیری شبکه با استفاده از فناوری شاردینگ طراحی شده است، بوترین معتقد است که تا زمان پیاده‌سازی کامل آن، استفاده از رول‌آپ‌ها در میان مدت می‌تواند عملکرد شبکه را تا ۱۰۰ برابر بهبود بخشد.

بوترین می‌گوید:

چیزی که باید به خاطر بسپارید، این است که اگر شما رول‌آپ‌ داشته باشید، اما شاردینگ نداشته باشید، همچنان مقیاس پذیری شما ۱۰۰ برابر بیشتر خواهد بود. شما همچنان می‌توانید به بلاکچین این قابلیت را بدهید که در هر ثانیه، بسته به پیچیدگی تراکنش‌ها، حدود هزار تا ۴ هزار تراکنش را تایید کند.

بوترین پیش‌بینی می‌کند که با استفاده از راه‌حل لایه دوم آپتیمیزم، ماشین مجازی اتریوم (EVM) کاملا سازگار با رول‌آپ‌ها تقریبا تا یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. وی همچنین به پیشرفت قابل توجهی که آربیتروم (Arbitrum) در زمینه رول‌آپ‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم به دست آورده است، اشاره کرد.

انتظار می‌رود که رول‌آپ‌های آپتیمیزم توسط برخی از پروژه‌های برتر دیفای نیز مورد استقبال قرار گرفته و به احتمال زیاد، در نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) از آن استفاده خواهد شد. همچنین، گفته می‌شود که آوه (Aave) و سینتتیکس (Synthetix) نیز از جمله اولین پروژه‌هایی خواهند بود که از این فناوری استفاده می‌کنند.

بوترین در ادامه می‌گوید:

در واقع رول‌آپ‌های ساده‌تری نیز وجود دارند که تنها قادر به پردازش تراکنش‌های ساده دارایی‌ها هستند، مانند لوپرینگ (Loopring) و زی‌کی‌سینک (zkSync). این قابلیت‌ها تقریبا یک سال است که فعالیتی باثبات دارند. پس، رول‌آپ‌ها تنها یک تئوری نیستند. این قابلیت‌ها تقریبا یک سال برای تعدادی از کاربران به عنوان راه‌حل مقیاس پذیری اتریوم اجرا شده‌اند.

هفته گذشته نیز، بوترین طرحی را پیشنهاد کرده بود که بر اساس آن، پروتکل‌های قرارداد هوشمند امکان برقراری ارتباط مستقیم با یکدیگر را از طریق راه‌حل‌های مقیاس پذیری لایه دوم دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments