استخراج اتریوم دروغی بزرگ بود!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چندی پیش سراج راوال ادعا کرد که به کمک خودروی تسلا مدل 3 می‌تواند ۸۰۰ دلار اتریوم در ماه استخراج کند. حالا کارشناسان و کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعای این یوتیوبر را بررسی کرده‌اند.

سراج راوال یک یوتیوبر معروف است که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارد. او ادعا می‌کند که با استفاده از خودروی تسلا مدل 3 توانسته 800 دلار در ماه ارز دیجیتال اتر (ETH) استخراج کند. خبرگزاری CNBC در این باره گزارشی تهیه کرده است تا صحت ادعای این جوان آسیایی مشخص شود.

راوال اعلام کرده است که به کمک مجموعه‌ای از پردازنده‌های گرافیکی اتریوم استخراج کند می‌کند. انرژی لازم برای راه‌اندازی پردازنده‌ها از طریق باتری خودروی تسلا تامین شده است.

با این که چنین کاری سبب باطل شدن گارانتی خودرو خواهد اما راوال ادعا می‌کند که مشکلی با این موضوع ندارد. دلیل او برای عقلانی و اقتصادی بودن این کار کسب درآمد 800 دلاری از استخراج اتریوم به صورت ماهانه است.

سراج راوال امنیت سیستم تسلا را زیر سوال برده و گفته است: این یک کامپیوتر روی چند چرخ بوده و هک کردن آن بسیار آسان است.

با این حال، علاقه‌مندان و کارشناسان این حوزه صحت ادعاهای راوال را زیر سوال برده‌اند. ماینر توماس سامرز در مصاحبه‌ای با CNBC اعلام کردکه محاسبات این یوتیوبر دارای اشکالات و نواقصی است.

به گفته سامرز، پردازنده‌های گرافیکی تسلا مدل 3 می‌توانند حداکثر قدرت پردازشی 7 تا 10 مگاساعت بر ثانیه را ارائه دهند. طبق داده‌های ماشین‌حساب Etherscan، ماینرهایی با این قدرت پردازشی فقط 13 دلار در ماه سودآوری خواهند داشت. ارزش هر واحد اتریوم در این محاسبات 3149 دلار فرض شده است.

حتی اگر در محاسبات بیشترین قیمت ثبت شده اتریوم (4812 دلار) را در نظر بگیریم، سراج راوال حداکثر 20 دلار در ماه درآمد خواهد داشت. تا این لحظه، این یوتیوبر در مورد انتقادات وارد شده و محاسبات پردازشی هیچ اظهار نظری انجام نداده است.

سوابق سراج راوال در نشر اکاذیب و سرقت علمی

این اولین باری نیست که سراج متهم به دروغگویی و کلاهبرداری می‌شود. در سال ۲۰۱۹، این فعال شبکه‌های اجتماعی اقدام به سرقت یک مقاله علمی کرد اما در نهایت ناموفق بود. راوال تکه‌های مختلفی از یک مقاله را از چند پژوهشگر دزدیده بود و سعی داشت آن را به نام خود ثبت کند. همچنین او چندین بار نقل‌قول‌های افراد مشهور را بدون ذکر نام صاحب جمله منتشر کرده است.

او هرگز پیرامون سرقت‌های علمی اظهارنظری انجام نداد اما به دزدیدن جملات دیگران اعتراف کرد. سراج در ویدئویی اعلام کرد که جملات را از سایر بسترها کپی‌برداری کرده و آن را به عنوان کار و اظهارنظر شخصی منتشر کرده است. او این کار را خودخواهی دانست اما هیچ گاه مسئولیت دیگر اعمال مجرمانه‌اش را به عهده نگرفته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments