آیا ماه سپتامبر دوباره ماه خونینی برای رمزارزها خواهد بود؟!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

خریداران بیت کوین نباید در مورد بهبودی قیمت آن از سطح 17500 دلاری که پایین‌ترین سطح ماه ژوئن بوده، هیجان‌زده شوند؛ زیرا بیت کوین در روزهای آینده وارد پرخطرترین ماه خود می‌شود.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

پشت پرده “اثر سپتامبر (September effect)” در بازار بیت کوین

به گزارش سایت کوین تلگراف، داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که سپتامبر بدترین ماه بیت کوین بین سال‌های 2013 و 2021 البته به جز سال‌های 2015 و  2016 بوده است. طبق گزارش‌ها، میانگین کاهش قیمت بیت کوین در این ماه به میزان متوسط منفی6 درصد بوده است.

بازده ماهانه بیت کوین

جالب اینجاست که سابقه ضعیف بیت کوین در ماه‌های سپتامبر گذشته با رکودهای مشابه در بازار سهام همزمان بوده است. به عنوان مثال، میانگین کاهش شاخص S&P 500 ایالات‌متحده در ماه‌های سپتامبر 25 سال گذشته در حدود 0.7٪ است.

عملکرد S&P 500 در آگوست و سپتامبر از سال 1998.

به همین دلیل است که تحلیلگران نمودار سنتی این کاهش سالانه را «اثر سپتامبر» نامیده‌اند.

تحلیلگران استدلال می‌کنند که سرمایه‌گذاران پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی خود در ماه سپتامبر از پوزیشن‌های معاملاتی خود خارج می‌شوند تا سود یا حتی ضرر مالیاتی را قبل از پایان سال کاهش دهند.

در همین حال، آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که سرمایه‌گذاران غیر سازمانی، دارایی‌های خود را در ماه سپتامبر نقد می‌کنند تا هزینه‌های سالانه مدرسه فرزندان خود را بپردازند.

همبستگی بیت کوین با بازار سهام در طول و پس از همه‌گیری ویروس کرونا تا حد زیادی مثبت بوده است. بنابراین، علاوه بر اثر سپتامبر، این روندهای قیمت می‌توانند احتمال افت بیت کوین را در این ماه شوم افزایش دهند.

فدرال رزرو در پس افزایش 75 واحدی نرخ بهره است

زیان بیت کوین در سال 2022 ناشی از ترس معامله‌گران از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و لغو کامل برنامه خرید ماهانه 120 میلیارد دلاری اوراق قرضه آن برای مقابله با تورم فزاینده بود.

اما سوگیری بازار نشان داد که تورم به اوج خود رسیده است. این باور پس از اینکه شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه ژوئیه در ایالات‌متحده به 8.5 درصد رسید، منجر به گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر اینکه فدرال رزرو برنامه‌های انقباضی خود را کاهش می‌دهد.

نمودار قیمت روزانه BTC/USD در مقابل S&P 500 (SPX).

اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بهبود بیت کوین می‌تواند یک تله برای خریداران باشد، یک رشد تسکین‌دهنده که سرمایه‌گذارانی را که فکر می‌کنند بازار به کف رسیده و به امید سود بیشتر خرید می‌کنند، فریب می‌دهد.

علاوه بر این، اکثر مقامات فدرال رزرو با توجه به تعهدشان برای کاهش تورم به 2 درصد، همچنان طرفدار افزایش 75 واحد پایه‌ای در نشست بعدی خود در ماه سپتامبر هستند.

در نتیجه، بیت کوین و S&P 500 در معرض خطر ادامه روند اصلاحی غالب خود در ماه سپتامبر هستند و به پایین‌ترین سطح سالانه نگاه می‌کنند.

تحلیل تکنیکال بیت کوین به کاهش قیمت تا 17.6 هزار دلار اشاره دارد

از دیدگاه تکینکال، اگر بیت کوین از الگوی فعلی پرچم نزولی خود خارج شود، تا اوایل سپتامبر به سطح 19250 دلاری کاهش می‌یابد. این حرکت ادامه‌دار نزولی در نمودار چهار ساعته زیر نشان داده شده است.

نمودار قیمت چهار ساعته BTC/USD

در همین حال و در نمودار روزانه، بیت کوین از 19 آگوست از الگوی کنج صعودی خود جدا شده است. هدف قیمت نیز همان‌طور که در نمودار زیر نشان داده شده است، نزدیک به 17600 دلار است.

نمودار قیمت روزانه جفت ارز بیت کوین به دلار آمریکا

به طور کلی و بر اساس تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، به نظر می‌رسد سپتامبر بار دیگر می‌تواند ماه قرمز رنگی برای بیت کوین باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments