هر توکن با نام شیبا را نخرید!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شرکت امنیتی پک شیلد (PeckShield) با انتشار اطلاعیه‌ای از کلاهبرداری جدیدی به اسم میم توکن محبوب شیبا (SHIB) خبر داد. به گزارش این شرکت، یک توکن جدید با نام شیبا ترون (ShibaTron) در بلاکچین ترون منتشر شده که به نظر می‌رسد یک هانی‌پات (honeypot) برای کاربرانی است که می‌خواهند سرمایه خود را به بلاکچین دیگری منتقل کنند.

هانی‌پات، نوعی کلاهبرداری است که طی آن، سرمایه کاربر قفل شده و نگه داشته می‌شود و تنها، توسعه‌دهنده یک پروژه قادر به بازیابی آن است.

به گزارش سایت یوتودِی و به نقل از این شرکت امنیتی، قرارداد این توکن حاوی کدی است که فروش توکن را فقط برای کاربرانی که در لیست مجاز قرار دارند، امکان‌پذیر می‌کند. به عبارت دیگر، آدرس‌هایی که این توکن را دریافت کرده‌اند، اما وارد لیست نشده‌اند، قادر به فروش آن و انتقال وجه نخواهند بود.

پک شیلد به کاربران توصیه می‌کند تا از هرگونه کوین یا توکنی که توانایی آنها را برای فروش، انتقال یا انجام عملیات با سرمایه خود محدود می‌کند، دوری کنند؛ چراکه برخی از توسعه‌دهندگان در ابتدا فروش توکن خود را باز می‌کنند، توکن‌ها را توزیع می‌کنند و سپس، فروش آن دارایی دیجیتال در صرافی‌ها را برای برخی از کیف پول‌های خاص محدود می‌کنند.

تنها راه‌حل این مشکل و جلوگیری از سوءاستفاده جدی، فورک کردن کل توکن است که در صورت غیرمتمرکز بودن کامل جامعه یا کم بودن میزان سرمایه یا تعداد هولدرهای یک توکن، تقریباً غیرممکن است.

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط پلتفرم bscscan، توکن شیبا ترون دارای ارزش سرمایه ۶۰ میلیون دلاری و ۵،۵۰۰ هولدر است که می‌تواند پروژه بزرگی برای یک توکن که چنین کد مخربی در قرارداد آن پنهان شده است، در نظر گرفته شود.

طبق گزارش‌ها، با وجود تمام هشدارهای منتشرشده در مورد این توکن در رسانه‌های اجتماعی، کاربران زیادی هنوز با این قرارداد تعامل دارند و آلت کوین‌های خود را با این توکن مبادله می‌کنند. برخی از کاربران نیز ابراز امیدواری می‌کنند و می‌گویند که توسعه‌دهندگان، این کد را ناخواسته در قرارداد توکن شیبا ترون نوشته‌اند و سعی در کلاهبرداری از کاربران خود ندارند!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

” توسعه‌دهندگان، این کد را ناخواسته در قرارداد توکن شیبا ترون نوشته‌اند و سعی در کلاهبرداری از کاربران خود ندارند! ”
خیلی ببخشید ، اما بعضیا واقعا چقد میتونن خر تشریف داشته باشن؟! 😑

بله متاسفانه خیلی ها خودشون دوست دارن سرشون کلاه بره