یک مقام هلندی خواستار ممنوعیت کامل بیت کوین است!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حالی که در روزهای گذشته، مجلس السالوادور بیت کوین (BTC) را به عنوان ارز رسمی و قانونی این کشور تصویب کرد، یک مقام هلندی ارز دیجیتال برتر جهان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار ممنوعیت فوری و کامل آن شده است.

یکی از مقامات هلندی اظهار داشت هلند باید استخراج، معاملات و نگهداری بیت کوین را ممنوع کند؛ چون این ارز دیجیتال هیچ یک از سه کارکرد اصلی پول را برآورده نمی‌کند و در عین حال، ابزاری مفید برای مجرمان است.

پیتر هاسکمپ (Pieter Hasekamp)، مدیر دفتر تجزیه و تحلیل وزارت امور اقتصادی هلند، مقاله‌ای را تحت عنوان «هلند باید بیت کوین را ممنوع کند» منتشر کرد.

در راستای عنوان مقاله، هاسکمپ لیست طولانی از دلایل این‌که دولت هلند باید ممنوعیت فوری استخراج، معاملات و نگهداری بیت کوین را اعمال کند، آورده است. به گفته این مقام مسئول، بیت کوین هیچ ارزش ذاتی ندارد و فقط به این دلیل ارزش دارد که دیگران آن را می‌پذیرند.

این مقام اجرایی با اشاره به یک روایت ضد کریپتویی رایج، استدلال کرد که هیچ ارز دیجیتالی قادر به انجام هیچ‌یک از سه کارکرد اصلی پول، یعنی وسیله مبادله، واحد شمارش و ذخیره ارزش، نیست. وی همچنین به سایر استدلال‌های ضد بیت کوینی مانند نگرانی‌های امنیتی و خطرات کلاهبرداری اشاره کرد و اظهار داشت که ارزهای دیجیتال ابزاری مفید برای مجرمان هستند.

هاسکمپ در مقاله خود توجه ویژه‌ای به قانون گرشام (Gresham’s law) نیز داشت. قانون گرشام یک اصل پولی است که بیان می‌کند «پول بد، پول خوب را از رواج می‌اندازد.» هاسکمپ که بیت کوین را «پول بد» می‌داند، استدلال کرد که برای این ارز دیجیتال قانون گرشام می‌تواند برعکس عمل کند:

ارزهای دیجیتال تمام ویژگی‌های پول بد را دارند: نامشخص بودن منبع، ارزیابی نامشخص، شیوه‌های معاملاتی مشکوک. آیا قانون گرشام برگشته است؟ نه، برعکس. ارزهای دیجیتال در معاملات عادی استفاده نمی‌شوند. این‌بار پول بد از گردش خارج می‌شود؛ چون دیگر هیچ‌کس نمی‌خواهد آن را بپذیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام🥰
خب یه جورایی هم حرفش درسته و هم نه!🙄
درسته به خاطر این که راست میگه و درست نیست به خاطر این که پول رایج و حتی طلا رو هم چون مردم قبول کردن و پذیرفتن دارای ارزش شده، وگرنه که چیزی رو که مردم نخوان هیچ ارزشی نداره، حتی اگه اون چیز الماس باشه!
در کل ارزهای دیجیتال یه جورایی خیلی بی ارزش هستن ! چون هیچ چیزی که بشه درکش کرد و بشه به عنوان ارزش ازشون یاد کرد رو توی خودشون ندارن! مثلا میبینید که یه نفر میاد یه ارز میزنه و بعد از یه مدت که تونست اون ارز رو به خورد مردم بده ره صد ساله رو توی دو روز میره و کلی پول به جیب میزنه!
اما باز چه میشه کرد؟! دنیا داره پیشرفت میکنه و ارزهای دیجیتال هم بخشی از این پیشرفت هستن و مردم هم تغییر و تنوع رو دوست دارن، و همینطور دوست دارن کارهاشون رو سریعتر و راحتتر انجام بدن، و همینطور امنیت پرداخت هاشون هم بالا باشه که مهمترین مزیتی که ارزهای دیجیتال دارن و تونستن مردم رو به سمت خودشون بکشن همین امنیت هست و به خاطر همینه که ارزهای دیجیتال رو پذیرفتن.
اما چیزی که به نظر من خیلی بده اینه که مردم فقط دارن از ارزهای دیجیتال به دید یه سرمایه گذاری و کسب سود نگاه میکنن و میخوان باهاش پولدار بشن و هنوز که هنوزه زیاد برای پرداخت و خرید کردن ازش استفاده نمیکنن، که این خیلی بده و امیدوارم در آینده این طوری نباشه.
ولی خیلی جالبه ها یه پولی بدی که یه پول دیگه رو بخری و باهاش پول در بیاری ! 😂
در کل ما که تا اون موقعی که ارزهای دیجیتال کل دنیا رو تصاحب کنن زنده نیستیم که! اما هر چه پیش آید خوش آید!
سالم، سلامت و پر سود باشید. 🌹🎈