نسیم طالب: بیت کوین یک طرح پانزی است!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نسیم طالب (Nassim Taleb)، استاد دانشگاه، دانشور و نویسنده کتاب مشهور قوی سیاه (Black Swan)، همچنان معتقد است که بیت کوین (BTC) پرچینی در برابر تورم نیست.

بسته به هر دولت یا کشوری، ارز دیجیتال بیت کوین اغلب به عنوان یک دارایی ارزشمند و پرچینی در برابر سایر حوزه‌های مالی توصیف می‌شود. با این حال، نسیم طالب با این باور مخالف است.

طالب در مصاحبه‌ جدید خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)، پس از اشاره به شباهت بیت کوین به یک طرح پانزی، اظهار داشت:

هیچ ارتباطی بین تورم و این کوین وجود ندارد. هیچ!

او افزود:

منظور من این است که شما می‌توانید تورم حادی را تجربه کنید و در عین حال، ارزش بیت کوین به صفر برسد. هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که طالب کاملاً از فناوری استفاده شده در بیت کوین قدردانی می‌کند. وی به سی‌ان‌بی‌سی گفت:

بیت کوین یک سیستم رمزنگاری است که به زیبایی تنظیم شده است. این سیستم به خوبی ساخته شده، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که به هر چیز اقتصادی مرتبط باشد. اگر می‌خواهید از تورم جلوگیری کنید، یک قطعه زمین بخرید. در آن کشت کنید. من نمی‌دانم، زیتون در آن بکارید. در آن صورت، حتی اگر قیمت زمین سقوط کند، حداقل روغن زیتون خواهید داشت. اما بیت کوین، هیچ ارتباطی میان آن و تورم وجود ندارد.»

طالب در ادامه، به اهمیت داشتن وسایل و سرمایه‌های تولیدکننده پول نقد اشاره کرد و از بیت کوین به عنوان یک حقه‌بازی یاد کرد.

به گفته برخی از تحلیل‌گران، در مورد ارتباط میان بیت کوین و تورم ممکن است حق با طالب باشد؛ چون نمی‌توان با قطعیت گفت که در صورت ایجاد تورم، ارزش بیت کوین ثابت باقی خواهد ماند. این روزها با افزایش ارزش بازار بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال به طور فزاینده‌ای با بازارهای مالی سنتی گره خورده است.

به عنوان مثال، سال گذشته زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا در جهان آغاز شد، بیت کوین نیز همراه با بازارهای سهام سقوط شدیدی را تجربه کرد. بنابراین، قیمت بیت کوین نیز بسیار بی‌ثبات است و به همان راحتی که بالا می‌رود، می‌تواند افت کند.

لازم به ذکر است که موضع طالب نسبت به بیت کوین همیشه انقدر بدبینانه نبوده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی، او گفته بود:

بیت کوین سیاستی است که به دولت‌ها یادآوری می‌کند که پول دیگر در انحصار آنها نیست.

با این حال، اوایل سال جاری میلادی، او شروع به توییت کردن در مورد شکست بیت کوین کرد و اظهار داشت که به دلیل نوسانات قیمتی، بیت کوین‌های خود را فروخته است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، طالب با اشاره به عدم دانش طرفداران بیت کوین در مورد موضوعات اقتصادی، از بیشتر آنها به عنوان احمق نام برده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سواپ سیفمون خطای زیر میدهدThe transaction cannot succeed due to error: PancakeRouter: INSUFFICIENT_OUTPUT_AMOUNT. This is probably an issue with one of the tokens you are swapping.