ماجرای تحریم ایرانیان از طرف متامسک و اپن‌سی چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چندین کاربر متامسک (MetaMask) مستقر در ایران و ونزوئلا گزارش داده‌اند که دسترسی به این کیف پول محبوب وب ۳ را از دست داده‌اند. بازار بزرگ و محبوب اوپن‌سی (OpenSea) نیز دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم خود را محدود کرده است. این موضوع، بار دیگر نگرانی‌ها در مورد غیرمتمرکز بودن یا نبودن بسیاری از جنبه‌های وب ۳ را افزایش داده است.

به گزارش سایت کریپتو بریفینگ، اخبار مربوط به محدود شدن دسترسی‌ها به این دو برنامه پرکاربرد وب ۳، اولین بار بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

روز پنج‌شنبه، چندین کاربر متامسک در ایران و ونزوئلا گزارش دادند که قادر به دسترسی به این کیف پول نیستند. در پاسخ به این گزارش‌ها، متامسک اعلام کرد که اینفورا (Infura)، سرویسی که این کیف پول برای دسترسی به اتریوم از آن استفاده می‌کند، به علت رعایت قوانین، در برخی از کشورهای تحت تحریم قضایی در دسترس نیست. متامسک همچنین اضافه کرد که کاربران این کشورها، هنگام تلاش برای دسترسی به این کیف پول، با پیام خطا مواجه خواهند شد.

متامسک و اینفورا، هر دو محصول کانسنسیس (ConsenSys)، یک شرکت نرم افزاری وب ۳ هستند که توسط جو لوبین (Joe Lubin)، بنیان‌گذار اتریوم، اداره می‌شود.

از نظر تئوری، می‌توان از VPN برای دور زدن این ممنوعیت استفاده کرد. همچنین، لازم به ذکر است که متامسک نمی‌تواند مستقیماً دسترسی کاربران را به کیف پول اتریوم مسدود کند، به این معنی که آنها همچنان باید بتوانند وجوه خود را بازیابی کنند.

علاوه بر متامسک، اوپن‌سی، بزرگ‌ترین بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در جهان، نیز دسترسی کاربران ایرانی، حتی آنهایی که مقیم کشورهای دیگر هستند را به پلتفرم خود محدود کرده است. در همین راستا، چندین هنرمند بخش NFT در توییتر اعلام کرده‌اند که قادر به دسترسی به حساب‌های خود در این بازار نیستند و به این ترتیب، نمی‌توانند فهرست‌ آثار خود را مشاهده کرده یا آنها را بفروشند.

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال اغلب استفاده از پلتفرم را برای برخی از کشورها محدود می‌کنند. اگرچه متامسک و اوپن‌سی به عنوان پلتفرم‌های وب ۳ معرفی می‌شوند، اما تحریم‌های اخیر نشان می‌دهند که آنها هم می‌توانند نقاط ضعف بخش متمرکز را داشته باشند. همچنین، بسیاری این سؤال را می‌پرسند که وب ۳ آیا واقعاً غیرمتمرکز است؟

جک دورسی (Jack Dorsey)، مدافع قدیمی بیت کوین، در ماه‌های اخیر و با استناد به بودجه سنگینی که بخش وب ۳ از غول‌های سیلیکون ولی (Silicon Valley)، مانند شرکت اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) دریافت کرده، آشکارا نسبت به وب ۳ ابراز بدبینی کرده بود.

چندین حامی کریپتو نیز معتقدند که این موج ممنوعیت‌ها می‌تواند با تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا مرتبط باشد. کاخ سفید این هفته و پس از حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه هم اعمال کرده که می‌تواند نشانه‌ای هشداردهنده برای کاربران روسی حوزه وب ۳ باشد.

حال، بسیاری از کاربران از این موضوع نگرانند که مسدود شدن دسترسی‌ها به متامسک و اوپن‌سی فقط آغاز کار بوده و این نوع تحریم‌ها ممکن است در آینده توسط پلتفرم‌های دیگر هم اعمال شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments