تحلیل قیمت بیت کوین با دو شاخص مهم بنیادی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بعد از سقوط تند بیت کوین (BTC) تا حوالی 33000 دلار در 24 ژانویه، ارزهای دیجیتال هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشتند. گرچه این ریزش تند 9 درصدی تنها در 8 ساعت و بعد از برگشت نمودار تا حوالی 36000 دلار، به طور کامل ریکاوری شد.

با وجود این نوسانات تند قیمت، مجموع لیکوئیدیشن قراردادهای آتی نسبتاً کم بود. 570 میلیون دلار از قراردادهای لانگ حذف شد و فروشندگان هم ضرر 690 میلیون دلاری دیدند. داده‌های حاکی از آن است که بازار آتی بیت کوین 41% از کل لیکوئیدیشن 1.25 میلیارد دلاری را شامل می‌شود.

مسائل قانونی مانع ریکاوری بیت کوین

ارزش کل بازار کریپتو در کنار افزایش قیمت بیت کوین، رشدی 1.6 درصدی را در این هفته ثبت کرده است.

key Bitcoin price metrics suggest
نمودار ارزش کل بازار کریپتو

به نحوه حرکت نمودار بالا و ایجاد کف‌های بالاتر از کف 24 ژانویه و حمایت 1.75 تریلیون دلار دقت کنید. با اینکه قیمت بیت کوین در سال 2022 بیش از 20 درصد سقوط کرد، ولی ارزش کل بازار کریپتو از کف 24 ژانویه جهشی 12.5 درصدی را ثبت کرده است.

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران اخبار قانونی منفی این هفته را نادیده گرفته‌اند زیرا پس از اینکه تد باد (Ted Budd) عضو کنگره آمریکا یک لایحه را ثبت کرد که به خزانه داری آمریکا قدرت توقف و مسدودسازی تراکنش‌های مالی بدون ارائه دلیل را می‌داد، ریزش زیادی در بازار ایجاد نشد.

توکن‌های متاورس از بازار جدا شدند

قوانین منفی از طرف دولت آمریکا، دلیل اصلی رفتار قیمت اخیر ارزهای دیجیتال بودند ولی توکن‌های متاورس بازار عملکرد بسیار درخشانی از خود نشان دادند.

key Bitcoin price metrics suggest
توکن‌های ضعیف و برتر هفته

مدیرعامل اپل، تیم کوک (Tim Cook) در روز 27 ژانویه خطاب به سرمایه‌گذاران گفت که اپلیکیشن‌های متاورس پتانسیل بسیار زیادی دارند و این شرکت روی واقعیت افزوده در دستگاه‌هایش سرمایه‌گذاری کرده است.

همین خبر کافی بود تا توکن‌های مرتبط با حوزه متاورس مثل Flow، سندباکس (SAND)، دسنترالند (MANA)، Enjin Coin (ENJ) و Arweare (AR) رشدهای بزرگی تا 36 درصد را ایجاد کنند.

سیستم‌های بلاکچینی تعامل پذیر و مقیاس پذیری مثل Cosmos (ATOM) ،Fantom (FTM) و هارمونی (ONE) بعد از رسیدن نرخ هش اتریوم به قله‌های 1.1 پتاهش/ثانیه، عملکرد ضعیفی از خود نشان دادند. افزایش نرخ هش یک شبکه به معنای آن است که ماینرهای بیشتری به شبکه اضافه شده اند و این به افزایش امنیت بلاکچین کمک می‌کند.

بهبود پریمیوم تتر و بازار آتی

پریمیوم تتر OKEx تفاوت بین معاملات همتا به همتا مستقر در چین و دلار رسمی آمریکا را اندازه گیری می‌کند. اعداد بالای 100% نشان دهنده تقاضای شدید سرمایه‌گذاران برای ارزهای دیجیتال است. از طرف دیگر، تخفیف 5 درصدی معمولاً نشان دهنده فشار فروش شدید است.

key Bitcoin price metrics suggest
پریمویم همتا به همتا USDT

اندیکاتور تتر به نمایش قدرت نشان داد زیرا در هفت روز گذشته همواره بالای 99% بوده است. این برخلاف وضعیت 3 هفته گذشته بود که فروش شدید معامله‌گران چین منجر به ریزش 4 درصدی آن شد.

برای تایید بهبود ساختار بازار کریپتو، معامله‌گران می‌توانند پریمیوم قراردادهای آتی بیت کوین CME را تحلیل کنند. این شاخص تفاوت قراردادهای آتی بلند مدت با قیمت نقدی کنونی را در بازارهای معمول مقایسه می‌کند. هر زمان که این اندیکاتور به منطقه منفی وارد می‌شود، به معنای جو نزولی و منفی بازار است.

key Bitcoin price metrics suggest
پریمیوم قرارداد CME

همان‌طور که از تصویر بالا پیداست، اندیکاتور پریمیوم از 18 تا 24 ژانویه و همزمان با سقوط قیمت بیت کوین به زیر 42000 دلار به منطقه منفی وارد شده است. البته بعد از اینکه بیت کوین در سطح حمایت 33000 دلار ریکاوری کرد، این اندیکاتور به بالای خط میانی رفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments