دولت آمریکا به دنبال کنترل کامل صنعت ارزهای دیجیتال!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گفته می‌شود جو بایدن بر روی یک فرمان اجرایی در مورد ارزهای دیجیتال کار می‌کند. این موضوع بار دیگر بحث‌های زیادی را در جامعه کریپتو برانگیخته است.

به نظر می‌رسد بایدن می‌خواهد همه چیز را قانونگذاری کند و این بار، ارزهای دیجیتال را مستقیماً هدف قرار داده است. به گزارش بلومبرگ و به نقل از منابع ناشناس، رئیس جمهور ایالات متحده به طور جدی به دنبال صدور یک فرمان اجرایی در مورد ارزهای دیجیتال است تا شفافیت این حوزه را افزایش داده و کنترل بهتری بر آن و فعالیت‌های مربوطه داشته باشد.

با توجه به اظهارات اخیر چند تن از اعضای کابینه اجرایی بایدن، چنین اقدامی برای بسیاری از کارشناسان دنیای کریپتو چندان تعجب‌آور نیست.

از آن‌جایی که بایدن توانایی وضع قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال را ندارد، در تلاش است تا با صدور فرمان اجرایی یک چارچوب قانونی را برای این حوزه ایجاد کند.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، صدور فرمان اجرایی یکی از اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای مدیریت امور دولت فدرال است و ضمانت اجرای آن نیز همانند قوانین تصویب‌شده در کنگره است. البته لازم به ذکر است که فرمان‌های اجرایی نیز می‌توانند به چالش کشیده شوند و همانند قوانین مصوب کنگره با ورود دادگاه‌های فدرال بررسی و لغو شوند.

به گزارش بلومبرگ، فرمان اجرایی بایدن در ابتدا تعداد زیادی از سازمان‌های دولتی را موظف می‌کند تا به مطالعه جنبه‌های مختلف صنعت ارزهای دیجیتال پرداخته و سپس در زمینه‌های تخصصی خود، پیشنهاداتی را برای وضع قوانین این حوزه ارائه دهند.

طبق گزارش‌ها، برخی از آژانس‌های درگیر در این فرمان اجرایی عبارتند از؛ وزارت خزانه‌داری، وزارت بازرگانی، بنیاد ملی علوم، بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز، کمیسیون معاملات آتی کالا، سازمان خدمات درآمد داخلی و شورای امنیت ملی ایالات متحده.

جامعه رمزارزها واکنش نشان می‌دهد!

قانونگذاری حوزه ارزهای دیجیتال، یکی از تفرقه‌انگیزترین موضوعات میان علاقه‌مندان به بلاکچین است.

از یک سو، طرفداران آنارکوکاپیتالیسم – یک دیدگاه طرفدار آزادی بی قید و شرط – و حفظ حریم خصوصی مانند راجر ور (Roger Ver) و ایلان ماسک (Elon Musk)، استدلال می‌کنند که ارزهای دیجیتال نیازی به مقررات ندارند و تلاش‌های دولت برای نظارت بر این اکوسیستم، به کاهش آزادی کاربران و در نهایت کنترل مردم منجر می‌شود.

از سوی دیگر، افراد عملگراتر مانند مایکل سیلور (Michael Saylor)، برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse) یا سیاستمداران با نفوذ، ادعا می‌کنند که مقررات شفاف امنیت قانونی بیشتری را برای عموم مردم ایجاد کرده و با افزایش اعتماد به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، باعث هجوم سرمایه‌های سازمانی بیشتر به این بازار می‌شود.

نسبت به فرمان اجرایی جدید بایدن نیز، هر دو طرف واکنش واضح و سریعی در توییتر داشتند. به عنوان مثال، دیوید گوخشتاین (David Gokhstein)، بنیانگذار پروتکل PAC گفت که این اقدام بایدن می‌تواند به افزایش شفافیت اکوسیستم رمزارزها کمک کند و نوآوری را ترویج دهد. در حالی که گروه دیگر مانند ریک مک‌کراکن (Rick McCracken) از پادکست کاردانو لایو (Cardano Live) خواستار واکنش فعالان صنعت کریپتو نسبت به این فرمان شد و آن را با فرمان اجرایی توقیف طلا در سال ۱۹۳۳ میلادی مقایسه کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments