کدام استان بیشترین رمزارز را استخراج می‌کند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در چند سال گذشته و با بالا گرفتن تب استخراج رمزارزها در کشور، همواره استان‌های صنعتی بالاترین آمار را در زمینه استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال داشته‌اند.

به گزارش بورسان و طبق اعلام وزارت نیرو، از ۲۲ آبان تا ۱۲ آذر امسال ۷۲ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز با ۸۲۷ دستگاه و ظرفیت ۱،۷۳۲ کیلووات کشف شد تا آمار کلی کشف ماینر‌ها به ۵،۸۶۱ مرکز با ۲۲۲،۶۵۲ دستگاه با ظرفیت ۶۲۴،۶۴۵ کیلووات برسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که حدود ۲۰ درصد از کسری برق در تابستان امسال ناشی از فعالیت مراکز استخراج رمز‌ارز بود و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ درصد از کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز‌ارزها باشد.

آمار منتشرشده از سوی شرکت توانیر نشان می‌دهد که استان‌های آذربایجان ‌شرقی، تهران، اصفهان و خراسان ‌رضوی، بیشترین سهم را در استخراج غیرقانونی رمزارز به ‌خود اختصاص داده‌اند، عاملی که به اعتقاد کارشناسان ارتباط مستقیمی با زیرساخت‌های صنعتی دارد.

در همین حال، استان‌های هرمزگان، یزد، کهگیلویه ‌و بویراحمد، قم و اردبیل، در این بازه زمانی هیچ کشفی در زمینه استخراج رمزارز نداشته و آمارشان در این حوزه صفر درصد است.

در واقع، ارزان بودن برق واحد‌های صنعتی، زیرساخت‌های صنعتی موجود و رکود برخی از این واحد‌ها، زمینه استخراج بیت ‌کوین را با برق یارانه‌ای واحد‌های راکد در برخی استان‌ها بیشتر فراهم کرده است.illegal-miners-in-iran

آمار‌ها نشان می‌دهند که میزان مصرف برق ماینر‌های قانونی، ۲۰۹ مگاوات و میزان برق مصرفی توسط ماینر‌های غیرقانونی ۲ هزار مگاوات است. امید علوی، رئیس هیئت ‌مدیره انجمن بلاکچین با بیان این‌که ۵۰ مرکز به ‌صورت مجاز در سراسر کشور به استخراج رمزارز اشتغال دارند، گفت:

رفسنجان در استان کرمان و ماکو در استان آذربایجان غربی، بیشترین فعالیت را در این زمینه دارند.

علوی در نهایت تأکید کرد که استخراج رمزارز‌ها یک کسب‌وکار نو و ترند است و دولت‌ها باید بسترسازی، ایجاد قوانین مناسب و نظارت درست بر این فعالیت را در دستور کار قرار دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments