حرکت سریع قطار دیفای به دنبال بیت کوین!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت بیت کوین، DeFi TVL هم به بالاترین رکورد خود، یعنی 233 میلیارد دلار رسید. به نظر می‌رسد که افزایش قیمت توکن و ادغام استیبل کوین‌ها با یکدیگر، باعث افزایش مقدار کل دارایی قفل شده پروتکل‌های DeFi به 233.8 میلیارد دلار شده است.

قیمت بیت کوین در 20 اکتبر افزایش قیمت چشمگیری داشته و به بالاترین سطح خود یعنی 67 هزار دلار رسیده است. دیگر آلت‌کوین‌ها و توکن‌های DeFi نیز دنباله‌رو افزایش قیمت این ارز دیجیتال شده‌اند. DeFi نیز از شکست صعودی BTC سود برده و ارزش کل قفل شده (TVL) در تمام پروتکل‌های DeFi امروز به رکورد جدیدی رسیده است.

طبق داده‌های DeFi Llama، که داده‌های تمام پروتکل‌های DeFi را در تمام شبکه‌های اصلی بلاک‌چین، از جمله Binance Smart Chain (BSC) ،Avalanche (AVAX) و Bitcoin (WBTC) جمع‌آوری می‌کند. اکنون بیش از 233.88 میلیارد دلار ارزش در پروتکل‌ها در شبکه‌های مختلف بلاک‌چین قفل شده است.

در حال حاضر، AAVE با 18.79 میلیارد دلار پیشتاز است و Curve با 17.97 میلیارد دلار ارزش قفل شده در جایگاه دوم قرار دارد. به دنبال افزایش قیمت بیت کوین، WBTC در حال حاضر در رتبه چهارم از نظر TVL با 14.51 میلیارد دلار قرار دارد.following-bitcoin-s-all-time-high-defi-record-high-above

Trader Joe با افزایش 57.2 درصدی و Rari Capital با افزایش 50.57 درصدی بیشترین سود را در TVL طی هفت روز گذشته داشته‌اند و عملکرد Yak نیز 36.52 gained افزایش یافت.following-bitcoin-s-all-time-high-defi-record-high-above

افزایش تمایل و علاقه کاربران به DeFi

علاوه بر افزایش قیمت توکن، اکوسیستم DeFi همچنین شاهد افزایش شدید تعداد کاربران جدید بود و داده‌های Dune Analytics نشان می‌دهد که اکنون ۳۵۹۱۸۷۶ کیف پول منحصربه‌فرد با حداقل یکی از پروتکل‌های DeFi ارتباط داشته‌اند.following-bitcoin-s-all-time-high-defi-record-high-above

علی‌رغم افزایش تعداد کاربران جدید، حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) کمتر از بالاترین حد تعیین‌شده در ماه می باقی‌مانده و در حال حاضر کمتر از مقادیر ثبت‌شده در ماه‌های اخیر است. یکی از دلایل احتمالی این موضوع، افزایش تمرکز بر بیت کوین در چند ماه گذشته است؛ در ماه‌های اخیر شاهد گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد زمان تصویب معاملات آتی بیت کوین در بورس نیویورک و اینکه آیا قیمت بیت کوین تا پایان سال 2021 از 100000 دلار فراتر خواهد رفت یا خیر، وجود دارد.following-bitcoin-s-all-time-high-defi-record-high-above

رشد استیل کوین‌ها و افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در رشد DeFi، ادغام و تزریق مداوم استیل کوین‌ها است. اخیراً شاهد افزایش عرضه بی‌سابقه تتر بوده‌ایم که تا حد زیادی با افزایش قیمت بیت کوین هم‌زمان بوده است. به نظر می‌رسد این افزایش قیمت DeFi نیز از این قاعده مستنثنی نیست؛ زیرا در همان روزی که بیت کوین یک رکورد جدید ثبت کرد، میزان USDT در گردش هم به طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

در حال حاضر ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال 2.635 تریلیون دلار است و بیت کوین 47.5 درصد از این مقدار را به خود اختصاص داده است.

اطلاعات بیان شده در این مطلب، توصیه به سرمایه‌گذاری نیست و صرفاً برای افزایش اطلاعات عمومی شما در خصوص ارزهای دیجیتال آورده شده‌ است. به‌ خاطر داشته باشید که هر یک از شیوه‌های سرمایه‌گذاری، ریسک منحصر به خودش را دارد؛ بنابراین پولی که نمی‌توانید از دست بدهید را در هیچ یک از بازارهای مالی، به‌ خصوص ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments