قیمت اتریوم برای اولین بار به بیش از ۳ هزار دلار رسید!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اتریوم (ETH)، آلت کوین برتر بازار سرانجام سطح روانی ۳ هزار دلار را پشت سر گذاشت و موفق به ثبت بالاترین رکورد تاریخی خود در ۳،۲۰۰ دلار شد.

در زمان انتشار این خبر، اتریوم با قیمت ۳،۱۵۱ دلار معامله می‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۸٫۳۶ درصد و طی هفته گذشته، بیش از ۲۷ درصد رشد دارد.
ethereum-hits-3k-for-the-first-tim
نمودار کندل ۱ روزه قیمت اتریوم در صرافی بیت‌استمپ (Bitstamp).
به دنبال این افزایش قیمت، ارزش بازار اتریوم از شرکت‌هایی مانند والت دیزنی (Walt Disney) و بنک آو آمریکا (Bank of America) پیشی گرفت.

بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط وب‌سایت Infinite Marketcap، ارزش بازار اتریوم، بزرگترین پلتفرم لایه اول قراردادهای هوشمند در جهان، با ۸٫۳۶ درصد رشد در ۲۴ ساعت گذشته و بیش از ۲۶ درصد رشد در ۷ روز گذشته به ۳۶۵٫۰۲ میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب، اتریوم در حال حاضر بیست و هفتمین دارایی برتر جهان از لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود.

ethereum-hits-3k-for-the-first-tim
اتریوم در جایگاه بیست و هفتم فهرست دارایی‌های برتر جهان از لحاظ ارزش بازار.

در مقابل، بیت کوین (BTC) در حال حاضر با ارزش بازار ۱٫۰۹۳ تریلیون دلاری خود، پایین‌تر از نقره با ارزش بازار ۱٫۴۳۲ تریلیون دلار و بالاتر از غول شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک با ارزش بازار ۹۲۳٫۱۲ میلیارد دلار، در جایگاه هشتم این فهرست قرار دارد.

این روند صعودی قابل‌توجه حتی باعث ایجاد گمانه‌زنی‌های جدیدی شده مبنی بر این که اتریوم می‌تواند از بیت کوین، ارز دیجیتال برتر جهان نیز پیشی بگیرد.

عوامل مختلفی باعث افزایش اخیر قیمت اتریوم شده‌اند. اولین مورد، افزایش فعالیت درون زنجیره‌ای سرمایه‌گذاران سازمانی در بلاکچین اتریوم است. اوایل هفته جاری، بانک سرمایه گذاری اروپا (European Investment Bank) اعلام کرد که با همکاری چند موسسه مالی مانند گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، اوراق قرضه دیجیتال دو ساله به ارزش ۱۲۱ میلیون دلار را در شبکه اتریوم صادر خواهد کرد. علاقه سرمایه‌گذاران خرد به حوزه دیفای نیز اخیرا در حال افزایش بوده، به طوری که ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در پلتفرم‌های دیفای به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

با این حال، هارد فورک لندن (London) که به‌روزرسانی مهم EIP-1559 در ساختار کارمزدهای اتریوم و همچنین، انتقال شبکه فعلی به اتریوم ۲.۰ و تغییر الگوریتم اجماع آن به مدل اثبات سهام را شامل می‌شود، ممکن است مهم‌ترین رویدادی باشد که سرمایه‌گذاران در انتظار آن هستند. انتظار می‌رود این به‌روزرسانی شبکه به طور قابل‌توجهی کارمزدها را کاهش دهد. با اجرای این به‌روزرسانی، میزان پاداش ETH برای ماینرها نیز کاهش خواهد یافت که این امر به نوبه خود می‌تواند فشار فروش بر این دارایی را کاهش دهد.

دیوید هافمن (David Hoffman)، بنیانگذار و میزبان برنامه آموزشی شرکت رسانه‌ای بنکلس (Bankless)، این سه عامل را معادل با سه هالوینگ (نصف شدن پاداش استخراج) می‌داند. هالوینگ رویدادی است که تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج بلاک بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهد و به این ترتیب، باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

با این وجود، اتریوم با سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند نیز در رقابت است. محبوبیت روزافزون اتریوم تا حدودی عامل اصلی کارمزدهای بالای تراکنش در این شبکه بلاکچینی است (اگرچه در هفته‌های اخیر، کارمزدها تا حدودی کاهش یافته‌اند). بنابراین، در غیاب راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم مناسب، مانند رول آپ‌ها (rollups) در اتریوم، فعالیت در شبکه‌‌های رقیب افزایش خواهد یافت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments