دیفای، روزنه امید کاردانو؟!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در سال‌های اخیر، اتریوم در خط مقدم بخش پر رونق دیفای بوده است. با این حال، اعضای جامعه بیت کوین معتقدند با افزایش نوآوری‌ها در حوزه بلاکچین، این شبکه به رقیبی برای بلاکچین‌های موجود تبدیل خواهد شد.

اریک وورهیس (Erik Voorhees)، مدیرعامل شیپ شیفت (ShapeShift)، اخیراً به توییت‌های این گروه از حامیان بیت کوین که به نفع تسلط این شبکه در فضای قراردادهای هوشمند استدلال می‌کنند، پاسخ داده است. به گفته وورهیس، وجود یا عدم وجود پروتکل قراردادهای هوشمند موضوع بحث نیست. در عوض، او گفت:

بیت کوین قابلیت قرارداد هوشمند را دارد، اما نسبت به پروتکل‌های دیگر مانند اتریوم بسیار محدودتر است. در همین حال، اتریوم پیچیدگی بیشتری داشته و بیشتر در معرض حمله قرار دارد.

در حال حاضر، اتریوم بزرگترین شبکه بلاکچینی در حوزه دیفای است، هم از نظر ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) و هم از نظر تعداد پروتکل‌های مستقر در آن – حتی اگر سهم TVL آن از ۹۷ درصد در ژانویه امسال به ۶۵ درصد کنونی کاهش یافته باشد.
ethereum-bitcoin-cardano-defi
سهم اتریوم از TVL پروتکل‌های دیفای.

از سوی دیگر، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، خالق کاردانو، به سرعت پاسخ داد و گفت:

مدل حسابداری EUTXO و پلوتوس کاردانو، رسایی و قوت اتریوم همراه با سطح حمله بیت کوین را دارد.

در اوایل سال جاری، با اجرای هارد فورک آلونزو قابلیت قراردادهای هوشمند به کاردانو اضافه شد. این ارتقا، مدل خروجی خرج‌نشده تراکنش‌ها در کاردانو را به ‌عنوان یک مدل توسعه‌یافته از مدل خروجی خرج‌نشده تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین، اجرا کرد. به گفته بنیاد کاردانو، مدل EUTXO مقیاس‌پذیری و حفظ حریم خصوصی بهتری را به شبکه ارائه کرده و اضافه کردن داده‌های سفارشی به همه خروجی‌ها را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

در همین حال، پرایس اکشن ارز دیجیتال ADA از آن زمان تاکنون راضی‌کننده نبوده است. با این حال و حتی با وجود کاهش قیمت، شایان ذکر است که کاردانو یکی از فعال‌ترین بلاکچین‌ها است که اخیراً از لحاظ حجم تراکنش‌های روزانه از اتریوم پیشی گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments