مخالفت ماینرها با طرح EIP-1559| انتقال شبکه به اتریوم ۲.۰ سرعت می‌گیرد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

برخی از ماینرهای اتریوم در اعتراض به اجرای طرح EIP-1559، قصد دارند برای ۵۱ ساعت هش ریت خود را به یک استخر مخالف با این طرح منتقل کنند.
به دنبال افزایش کارمزدها در شبکه اتریوم، توسعه‌دهندگان در نظر دارند با اجرای طرح پیشنهادی EIP-1559، روند فعلی محاسبه کارمزدها را با یک نرخ ثابت و مکانیسم سوزاندن کوین‌ها جایگزین کنند. جدای از کاهش کارمزدها، بخشی از جذابیت این پیشنهاد این است که می‌تواند باعث کاهش عرضه اتریوم (ETH) شود. به این ترتیب، به گفته ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار و خالق اتریوم، قیمت این ارز دیجیتال یک روند صعودی به خود خواهد گرفت.
با این حال، این طرح که قرار است در ماه جولای اجرا شود، به طور قابل توجهی درآمد ماینرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که با اجرای این طرح، ماینرهای اتریوم تا ۵۰ درصد از سود خود را از دست خواهند داد.
بنابراین، برخی از ماینرهای اتریوم برای نشان دادن مخالفت خود با این طرح، قصد دارند در تاریخ ۱ ماه آوریل و به مدت ۵۱ ساعت هش ریت خود را به یک استخر مخالف با این طرح، یعنی اترماین (Ethermine) انتقال دهند.
اگر این اقدام موفقیت‌آمیز باشد، این استخر قدرت کافی برای ایجاد تغییرات یک جانبه در پروتکل شبکه را به دست خواهد آورد. به گفته این گروه از ماینرها، این اقدام با هدف حمله به شبکه صورت نمی‌گیرد، بلکه برای نشان دادن امکان متمرکزسازی قدرت در یک جا است.

انتقال شبکه اتریوم به اتریوم ۲.۰ سرعت می‌گیرد!

به دنبال اعلام مخالفت ماینرها با طرح EIP-1559، میخایل کالینین (Mikhail Kalinin)، توسعه‌دهنده اتریوم، در تاریخ ۱۱ مارس جزئیات ادغام شبکه فعلی اتریوم با اتریوم ۲.۰ را منتشر کرد.
به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان می‌خواهند هرچه سریع‌تر الگوریتم شبکه را از مدل اجماع اثبات کار (Proof-of-Work) به مدل اجماع اثبات سهام (Proof-of-Stake) تغییر دهند. به گفته کالینین، جامعه اتریوم در ادغام هرچه سریع‌تر این دو زنجیره با یکدیگر به اتفاق نظر رسیده است.
به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان اتریوم از قبل برای مخالفت ماینرها آماده شده‌اند. ماه گذشته، بوترین اعلام کرده بود که اگر ماینرها تهدید به حمله ۵۱ درصدی کنند، تیم توسعه‌دهنده نیز در اسرع وقت الگوریتم اجماع شبکه را به اثبات سهام تغییر خواهد داد. توسعه‌دهندگان همچنین در نظر دارند برای جلوگیری از ایجاد یک هارد فورک، اجرای بمب سختی (Difficulty Bomb) را در به‌روزرسانی لندن (London) به تاخیر بیندازند.
اوایل هفته جاری، بوترین اعلام کرد که توسعه‌دهندگان ادغام دو زنجیره را بیشتر از اجرای شاردینگ در اولویت قرار داده‌اند. بوترین همچنین اظهار داشت که تا زمان راه‌اندازی کامل شاردینگ، با اجرای راه‌حل‌های لایه دوم در ماه‌های آینده، مقیاس پذیری اتریوم ۱۰۰ برابر بیشتر خواهد شد. به نظر می‌رسد این اقدامات می‌توانند تاثیرات احتمالی مقاومت ماینرها برای اجرای طرح EIP-1559 را به حداقل برسانند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments