ویتالیک بوترین: طرح ایلان ماسک برای افزایش مقیاس‌پذیری DOGE اساسا ناقص است!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ادعاهای ایلان ماسک (Elon Musk) در مورد برتری دوج کوین (DOGE) از لحاظ مقیاس‌پذیری، انتقاد بنیانگذار اتریوم را برانگیخت.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، یک مقاله طولانی در مورد محدودیت مقیاس‌پذیری بلاکچین منتشر کرده و ادعاهای ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا (Tesla) را مورد انتقاد قرار داده است.

این مقاله که در تاریخ ۲۳ می در وبلاگ شخصی بوترین منتشر شد، بر ارتباط بین غیرمتمرکزسازی و مقیاس‌پذیری در ساخت شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین تاکید دارد.

در تاریخ ۱۵ می، ایلان ماسک با انتشار توییتی ادعا کرد که اگر اندازه بلاک دوج کوین تا ۹۰۰ درصد افزایش یابد، به زنجیره اصلی تبدیل خواهد شد:

در حالت ایده‌آل، اگر دوج کوین زمان بلاک و اندازه بلاک خود را ۱۰ برابر افزایش و کارمزد خود را تا ۱۰۰ برابر کاهش یابد، پیروز میدان خواهد شد.

حال، بوترین با انتشار این مقاله و تاکید بر این‌ موضوع که دستیابی به افزایش قابل‌توجه مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی، بدون آن‌که منجر به تمرکز شدید و به خطر انداختن ویژگی‌های اساسی بلاکچین شود، امکان‌پذیر نیست، پیشنهاد ماسک را به چالش می‌کشد.

بوترین بر لزوم غیرمتمرکزسازی برای از بین بردن خطر از کار افتادن یک شبکه و حملات هماهنگ‌شده تاکید کرد. وی افزود در صورتی‌که کاربران نتوانند به صورت آزادانه و منظم نودها را اجرا کنند، دستیابی به غیرمتمرکزسازی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بوترین همچنین ادعا می‌کند که فناوری شاردینگ (sharding) می‌تواند مقیاس‌پذیری قابل‌توجهی را در مقایسه با زنجیره‌های متمرکز ارائه دهد. با توجه به وضعیت فعلی شبکه اتریوم، بوترین پیش‌بینی می‌کند که اتریوم شاردشده احتمالا می‌تواند یک میلیون تراکنش در ثانیه را با امنیت کامل بلاکچین پردازش کند.

وی افزود:

اما برای انجام این کار بدون نیاز به از بین بردن غیرمتمرکزسازی که شبکه‌های بلاکچین را بسیار ارزشمند می‌کند، باید کار بیشتری انجام شود.

در ماه مارس، بنیانگذار اتریوم پیشنهاد کرده بود که تا قبل از اجرای فناوری شاردینگ و ارتقای شبکه اصلی به اتریوم ۲.۰، از رول‌آپ‌ها در شبکه اتریوم استفاده شود.

به دنبال انتشار این خبر، ماسک در واکنش به مقاله بوترین توییتی را منتشر کرد. ماسک با انتشار تصویر زیر نوشت:

او (بوترین) از DOGE می‌ترسد.

elon-musk-plan-for-scaling-doge

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

کاملا مشخصه که چرا ماسک اینقد روی دوج مانور میده و حمایتش میکنه، چون مقدار قابل توجهی از دوج ها مال خودشه و وقتی که قیمت دوج بره بالا این آقا پولاش بیشتر میشه.