پروژه های دیفای در هفته گذشته رکورد زدند!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حجم کل دارایی قفل شده در پروتکل‌های دیفای در بلاکچین‌های مختلف تقریباً به بالاترین حد خود رسیده ‌است.

همزمان با افزایش قیمت دارایی‌های رمزارزی در ماه گذشته ارزش دلار دارایی‌هایی که در پروتکل‌های دیفای (Defi) قفل شده‌اند نیز افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده ‌است.

اگرچه NFT‌ها به دلیل حجم زیاد و فروش ناگهانی بیشترین توجه را در این هفته به خود جلب کرده‌اند، اما پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز یعنی همان دیفای‌ها بی سر و صدا حجم بیشتری از بازار را برای خود جذب کرده‌اند.

بر اساس داده‌های DeFi Llama‌، این هفته حجم دارایی قفل شده (TVL) در پروتکل‌های دیفای در کل شبکه بلاکچین به بالاترین سطح خود یعنی 157 میلیارد دلار رسید.

منظور از دیفای برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین است که طیف وسیعی از معاملات مالی از اعطای وام و استقراض گرفته تا ترید و مبادله دارایی‌ها را امکان پذیر می‌کند.

اگرچه پروژه‌های دیفای ابتدا با بلاک‌چین اتریوم شروع به کار کرد و از قراردادهای هوشمند خودکار استفاده می‌کند و واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و کارگزاران مالی را از این فرآیند حذف می‌کند، اما از آن زمان به بعد بلاکچین‌های دیگر با قراردادهای هوشمند وارد این حوزه شدند که بزرگترین آنها شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) و سولانا (Solana) هستند.

وقتی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از یک بستر وام‌دهی دیفای مانند آوه (Aave) یا کامپوند (Compound) استفاده می‌کنند، دارایی‌های رمزارزی را که در اختیار دارند، سپرده می‌کنند تا دیگران بتوانند آنها را وام بگیرند. در عوض، آنها پاداش‌های رمزارزی دریافت می‌کنند.

در تمام شبکه‌هایی که توسط DeFi Llama بررسی شده است، اتریوم با 114 میلیارد دلار در پروتکل‌های مختلف خود، از نظر TVL یعنی بیشتری حجم دارایی قفل شده برترین بلاکچین است. (این رقم در 22 آگوست به رکورد 117 میلیارد دلار رسید.)
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments