افزایش محبوبیت پلتفرم‌های دیفای و صرافی های غیر متمرکز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

داده‌ها نشان می‌دهند که همزمان با سرکوب ارزهای دیجیتال در چین و ترس معامله‌گران آمریکایی از وضع مقررات سختگیرانه برای صنعت رمزارزها، کاربران به طور فزاینده‌ای به پروتکل‌های دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) روی می‌آورند.

هفته گذشته، سرکوب شدید معاملات ارزهای دیجیتال و فعالیت ماینرها در چین، موج بزرگی را در بازار ایجاد کرد و موجب افت قابل‎توجه قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها شد. اما همان‌طور که داده‌های بازار نشان می‌دهند، با یافتن راه‌های دیگری برای مشارکت در بازار، قیمت‌ها دوباره شروع به افزایش کرده‌اند.

بخشی از هدف چین در محدود کردن کاربران خود برای معامله ارزهای دیجیتال، جلوگیری از استفاده از رمزارزها و اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای بود، با این حال به نظر می‌رسد که این اقدامات نتیجه عکس داده‌اند؛ چراکه از زمان شروع سرکوب‌ها توسط دولت چین، قیمت ارزهای دیجیتال و فعالیت پروتکل‌های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ (Uniswap) و dYdX افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط چین آنالیز (Chainalysis)، مقدار قابل‌توجهی بیت کوین (BTC) به صورت منطقه‌ای در شرق آسیا جریان یافته که توسط نوار نارنجی رنگ بلند در نمودار زیر مشخص است. این نشان می‌دهد که هولدرهای رمزارز این منطقه در واکنش به سرکوب‌ها دارایی‌های خود را انتقال داده‌اند.
defi-and-dex-volumes-soar
جریان‌های منطقه‌ای بیت کوین.

چین آنالیز توضیح می‌دهد:

دارایی‌ها معمولاً در یک منطقه جریان می‌یابند که احتمالاً به دلیل ترجیح دادن صرافی‌های محلی توسط کاربران است. این در حالی است که در نتیجه نگرانی‌های نظارتی، تغییرات ژئوپلیتیکی یا تغییرات قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار، دارایی‌ها به صورت بین منطقه‌ای منتقل می‌شوند.

به گفته چین آنالیز، عدم خروج دارایی‌ها از منطقه آسیای شرقی علی‌رغم متوقف شدن خدمات صرافی‌های رمزارزی بزرگی همچون هوبی (Huobi) و بایننس (Binance) برای ساکنان چین، نشان می‌دهد که وجوه در همین منطقه نگهداری می‌شوند، اما نه در صرافی‌های متمرکز.

داده‌ها نشان می‌دهند که با افزایش این حرکت‌ها در منطقه شرق آسیا، فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ و صرافی‌های مشتقه غیرمتمرکز مانند dYdX در حال افزایش است؛ چراکه معامله‌گران چینی به دنبال پناهگاهی امن برای فعالیت‌های رمزارزی خود هستند.
defi-and-dex-volumes-soar
افزایش تراکنش‌های خروجی از هوبی و انتقال اتریوم، استیبل کوین‌ها و توکن‌های DEX به صرافی‌های غیرمتمرکز.

همزمان با افزایش فعالیت کاربران در صرافی‌های غیرمتمرکز، قیمت ارزهای دیجیتال اختصاصی این پلتفرم‌ها نیز رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت ارز دیجیتال یونی (UNI) در ۲۴ ساعت گذشته، ۹ درصد و در یک هفته گذشته، بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. ارز دیجیتال DYDX نیز در یک هفته گذشته، بیش از ۹۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

با نگاهی دقیق‌تر به داده‌های موجود متوجه می‌شویم که پروتکل‌های لایه دوم و رقبای اتریوم نیز دستاوردهای بزرگی را در یک هفته گذشته به دست آورده‌اند که در این میان، پروتکل‌های دیفای مستقر در اولانچ (Avalanche) مانند تریدر جو (Trader Joe) و پانگولین (Pangolin) و همچنین، شبکه فانتوم (Fantom) پیشتاز هستند.

اما مهم‌تر از همه، آن‌چه که داده‌های اخیر نشان می‌دهند این است که اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز به هدف اصلی خود که ارائه راهی غیرقابل سانسور برای دارندگان رمزارزها جهت انجام معاملات خارج از کنترل و اختیار دولت‌ها و تنظیم‌کنندگان امور مالی است، دست یافته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments