اولین پیام‌رسان بلاکچینی غیرقابل فیلتر منتشر شد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این روزها، برنامه‌های پیام‌رسان همه جا وجود دارند. بیش از ۳٫۶ میلیارد کاربر در سراسر جهان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

با وجود افزایش روزافزون محبوبیت پیام‌رسان‌ها، این برنامه‌ها یک سوی تاریک نیز دارند: هک شدن اطلاعات شخصی، سرقت سایبری و نقض حریم خصوصی.

نحوه طراحی، کار و مدیریت برنامه‌های پیام‌رسان به طور پیش‌فرض آنها را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. اکثر برنامه‌های پیام‌رسان از کاربر می‌خواهند که اطلاعات شخصی حساس خود از جمله نام، شماره تلفن و تاریخ تولد را وارد کنند.

برای حل این مشکلات، اخیراً گروهی از مهندسان بلاکچین و متخصصان مخابرات لیتوانیایی یک برنامه پیام‌رسان کاملاً غیرمتمرکز را با نام سکرتیوم (Secretum) بر روی اکوسیستم محبوب سولانا (SOL) منتشر کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، سکرتیوم پیام‌رسان همتا به همتا و رمزگذاری‌شده‌ای است که با هدف رفع محدودیت‌های مربوط به پیام‌رسان‌های رایج طراحی شده است.

توانمندسازی پیام‌رسان‌ها با بلاکچین: سکرتیوم چیست؟

سکرتیوم، اولین نرم افزار پیام‌رسانی غیرمتمرکز است که از بلاکچین سولانا استفاده می‌کند.

به گفته تیم سکرتیوم، این برنامه تنها پیام‌رسان کاملاً غیرمتمرکز و رمزگذاری‌شده در جهان است که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کند. تیم سکرتیوم معتقد است که معماری این برنامه، تجربه یک پیام‌رسانی ایمن، بدون دردسر و همتا به همتا را فراهم می‌کند.

طبق گزارش‌ها، در کیت ابزار برنامه سکرتیوم از هیچ مؤلفه تعاملی شخص ثالث و میان افزاری (middle-ware) استفاده نشده و طراحی آن، دارای سرور و یا تعدیل‌کننده (moderator) نیست.

تمامی پیام‌های کاربران در سکرتیوم صد در صد رمزگذاری می‌شوند، بنابراین اطلاعات حساس، فرستنده و گیرنده آنها ممکن نیست توسط عوامل مخرب به خطر بیفتند.

علاوه بر این، سکرتیوم داده‌ها یا پیام‌های کاربران را روی سرورها یا در ذخیره‌سازهای ابری ذخیره نمی‌کند، بلکه کل پروسه پیام‌رسانی توسط نود‌های قابل اعتماد و مستقل تأییدشده در شبکه سکرتیوم ایمن می‌شود.

کاربران نمی‌توانند با چیزی به جز آدرس کیف پول سولانا خود، وارد برنامه سکرتیوم شوند. به عبارت دیگر، برای استفاده از این پیام‌رسان، نیازی به وارد کردن نام، تاریخ تولد یا هرگونه اطلاعات حساس دیگر نیست. به این ترتیب، می‌توان گفت که سکرتیوم به ناشناس بودن ۱۰۰ درصدی تمام کاربران خود پایبند است.

سکرتیوم علاوه بر این که یک برنامه پیام‌رسانی ناشناس امن و سریع است، دارای قابلیت مبادله غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال نیز می‌باشد. به این ترتیب، با استفاده از سکرتیوم کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) را به شیوه‌ای مقرون به صرفه و همتا به همتا مبادله کنند و از معایب و محدودیت‌های صرافی‌های متمرکز به دور باشند.

از آن‌جایی که سکرتیوم بر روی سولانا، یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاکچینی جهان اجرا می‌شود، برای انجام تراکنش‌ها کارمزد گس ناچیزی را از کاربران خود دریافت می‌کند. در عین حال، تأخیر انجام معاملات در این پلتفرم، بسیار کمتر از اتریوم یا بیت کوین است.

تیم سکرتیوم مطمئن است که برنامه آن شانس غلبه بر پیام‌رسان‌های دیگر را دارد و در آینده می‌تواند به رقیبی قدرتمند برای واتس‌اپ و تلگرام تبدیل شود:

سکرتیوم این پتانسیل را دارد که به یک پلتفرم پیام‌رسانی شناخته‌شده، مشهور و کاربردی در سطح جهان تبدیل شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments