زمان مطالعه: 3 دقیقه

نقش بلاکچین و رمزارزها در شبکه جهانی انرژی!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حالی‌ که دولت‌ها و طرفداران محیط زیست از میزان برق مصرفی در استخراج بیت کوین انتقاد می‌کنند، علاقه فزاینده سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال منجر به گام‌های مثبتی در بخش انرژی شده است.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

داده‌ها نشان می‌دهند که مصرف انرژی توسط شبکه بیت کوین در حال حاضر با انرژی مصرفی در برخی از کشورهای کوچک رقابت می‌کند. با این حال، تلاش‌ها برای به حداکثر رساندن درآمد حاصل از استخراج و ادغام فناوری بلاکچین با شبکه انرژی، تحولات جدیدی را نیز معرفی کرده که می‌توامند در بلندمدت سودآور باشند.

crypto-blockchain-global-energy-grid
مصرف انرژی توسط شبکه بیت کوین.

در ادامه، تاثیرات مثبت راه‌اندازی شبکه‌های بلاکچینی و استخراج ارزهای دیجیتال بر صنعت انرژی را با هم مرور می‌کنیم.

بازپس‌گیری انرژی هدر رفته

یکی از بخش‌های صنعت استخراج ارزهای دیجیتال که سریع‌تر از همیشه در حال رشد است، کسب درآمد از منابع هدر رفته انرژی مانند گاز طبیعی است که در تاسیسات حفاری نفت شعله‌ور می‌شود. کشف مخازن گاز طبیعی، یک بخش رایج در صنعت حفاری نفت است که تا همین اواخر، این گاز معمولاً طی فرآیندی به نام فلرینگ (flaring) سوزانده می‌شد؛ چون زیرساخت‌های مورد نیاز برای جمع‌آوری آن یا حتی، تقاضای کافی برای آن، وجود نداشت.

با این حال، با افزایش ارزش بیت کوین در طول زمان و افزایش جستجوها برای منابع انرژی ارزان‌قیمت، منجر به نصب کانتینرهای پر از تجهیزات استخراج در سایت‌های حفاری شده که می‌توانند از انرژی تولیدشده از گاز فلر، برای استخراج بیت کوین استفاده کنند. اگرچه این فرآیند همچنان منجر به انتشار دی‌اکسید کربن می‌شود، اما بخشی از درآمد حاصل از آن را می‌توان به سمت کاهش نگرانی‌های زیست محیطی هدایت کرد.

تولید کارآمدتر انرژی

دومین مزیت استخراج کریپتو، بهبود زیرساخت انرژی و تمرکز بیشتر بر توسعه اشکال پایدار تولید انرژی است.

مطالعات شورای استخراج بیت کوین نشان داده که در مقایسه با منابعی مانند نفت و زغال سنگ، میزان انرژی حاصل از منابع پایدار افزایش قابل‌توجهی داشته است. در این میان، کشورهای کمتر توسعه‌یافته مانند کنیا و السالوادور نیز توانسته‌اند از تولید انرژی از منابع پایدار مانند نیروگاه‌های زمین گرمایی بهره ببرند که این موضوع، به افزایش درآمد آنها کمک کرده است. بنابراین، خواه استفاده از نیروی مازاد تولیدشده توسط نیروگاه‌های برق آبی باشد، خواه افزایش استفاده از نیروهای بادی و خورشیدی، استخراج ارزهای دیجیتال یک انگیزه مالی برای کمک به بهینه‌سازی تولید انرژی است.

ایجاد شبکه‌های هوشمند انرژی

استفاده از فناوری بلاکچین می‌تواند به تشکیل شبکه‌های هوشمند و در نتیجه، بهبود توزیع انرژی در مقیاس بزرگ، کمک کند.

طبق گزارش‌ها، بیشتر ناکارآمدی‌ها در توزیع برق عمدتاً در سطح خرده‌فروشی شناسایی شده‌اند، جایی که شرکت‌های کوچک‌تر که مالک بسیار کمی از زیرساخت‌های شبکه برق هستند، خدمات مربوط به صورت‌حساب‌ها و نظارت بر استفاده از کنتور را ارائه می‌دهند.

این نوع خدمات را می‌توان به راحتی توسط فناوری بلاکچین و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) مدیریت کرد که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا دیگر به خرده‌فروش‌ها متکی نباشند و مستقیماً با توزیع‌کنندگان عمده‌فروش ارتباط برقرار کنند. این موضوع می‌تواند قیمت قبض‌های برق را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. ارتباط مصرف‌کنندگان با یک شبکه هوشمند، همچنین به آنها اجازه می‌دهد تا به بهترین نرخ‌های ممکن دسترسی داشته باشند.

با توجه به همه آن‌چه گفته شد، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، شاهد ادغام بیشتر فناوری بلاکچین در صنعت انرژی باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments