چرا دانشجویان ایرانی از شرکت در کلاس‌های اتریوم محروم شدند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ConsenSys چندین دانشجوی ایرانی را از حضور در کلاس کدنویسی اتریوم محروم کرد. آکادمی ConsenSys به 50 دانشجو اعلام کرده است:

شما در کشوری هستید که طبق قوانین ایالات متحده از ارائه کالا یا خدمات به آن منع شده‌ایم.

این دانشجویان در 13 نوامبر در ایمیلی از سوی آکادمی ConsenSys، شعبه آموزشی شرکت مستقر در بروکلین، نیویورک، از این موضوع مطلع شدند. این در حالی است که دوره این دانشجویان رو به اتمام بوده و محرومیت در این زمان، به معنای عدم دریافت گواهی از سوی مؤسسه است.

این حرکت، با سایر فعالیت‌های این آکادمی، مغایرت دارد؛ زیرا ConsenSys دوره 985 دلاری را به دانشجویان ایرانی به‌ صورت رایگان ارائه و در گذشته آشکارا در مورد بورسیه‌های خود برای زنان ایرانی صحبت کرده بود. مشخص نیست که چه چیزی باعث تغییر مسیر ناگهانی این شرکت شد.

الو گیمنز (Elo Gimenez)، مسئول روابط عمومی جهانی ConsenSys، می‌گوید:

ConsenSys متعهد به ساختن اقتصاد دیجیتال آینده و همچنین پیروی از قوانین ایالات متحده در تمام جنبه‌ها است.

خبر این تعلیق دو ماه پس از آن که ویرجیل گریفیث (Virgil Griffith)، توسعه‌دهنده اتریوم، به اتهام توطئه در یک پرونده تحریمی که توسط ایالات متحده به دلیل سخنرانی او در کنفرانسی در کره شمالی مطرح شده بود، اعتراف کرد، منتشر شده است.

دلیل این تصمیم آکادمی ConsenSys هرچه که باشد، دانشجویان ایرانی را چند هفته قبل از پایان دوره ناامید و گیج کرده است.

محمدحسین احمدزاده که اخیراً فارغ‌التحصیل شده است، به CoinDesk گفته است که قطع دسترسی به آکادمی ConsenSys تلخ است. وب‌سایت‌هایی مانند Coursera و GitHub دسترسی کاربران ایران را محدود کرده‌اند. به‌خصوص زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور بود، ایرانی‌ها نمی‌توانستند از این سایت‌ها استفاده کنند. در حال حاضر ما نمی‌توانیم به هیچ سایت آموزشی با IP یا ملیت ایرانی دسترسی داشته باشیم.

برخی از دانشجویان هنوز به حل این مشکل، امید دارند. برخی از دانشجویانی که هنگام ثبت‌نام در دوره، کشور خود را ایران انتخاب نکرده‌اند، هنوز به محتوای دوره دسترسی دارند. یکی از دانشجویان به نام نوید حسینی که به‌عنوان توسعه‌دهنده در یک صرافی ارز دیجیتال کار می‌کند، گفت:

محتوای دوره را با دیگر افراد به‌منظور به پایان رساندن آن، به اشتراک می‌گذارد. وی بیان کرده است گرچه با انجام این کار، مشکل گواهی حل نمی‌شود اما می‌تواند بستر را جهت ایجاد بلاکچین ایرانی فراهم کند.

نوید حسینی همچنین گفته است که او گفت:

من سال‌هاست ConsenSys را به‌واسطه محصولاتش مانند MetaMask و Infura می‌شناسم و می‌دانم که آن‌ها یکی از شرکت‌های پیشرو در بخش بلاکچین هستند؛ بنابراین، حضور و گذراندن این دوره برای من و بسیاری دیگر از دانشجویانی که می‌شناسم بسیار مهم بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments