هارد فورک کاردانو با موفقیت اجرا شد!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سرانجام انتظارها به پایان رسید. کاردانو پس از سال‌ها تحقیق و انتشار مقالات تخصصی در مورد ساختار، پتانسیل، ایده‌ها، اهداف و سایر موارد مربوط به شبکه، اکنون از قراردادهای هوشمند برای تقویت بیشتر اکوسیستم خود پشتیبانی می‌کند.

روز گذشته شبکه کاردانو شاهد یک به‌روزرسانی مهم بود و هارد فورک آلونزو (Alonzo) در حال حاضر در شبکه اصلی فعال شده است. این بدان معناست که هم‌اکنون این شبکه از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و به تیم‌ها و پروژه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا پروتکل‌های خود را مستقیماً بر بستر شبکه کاردانو ایجاد و اجرا کنند.

همان‌طور که پیش‌تر گزارش شد، کاردانو هارد فورک آلونزو را از اوایل ماه سپتامبر در شبکه آزمایشی خود پیاده‌سازی کرده بود.

با وجود خوشحالی طرفداران کاردانو از این به‌روزرسانی، تیم کاردانو خاطرنشان می‌کند که هنوز روزهای اولیه این پروژه است و ادعا می‌کند که مأموریت آن در واقع تازه آغاز شده است:

مأموریت ما تازه آغاز شده است؛ چراکه ما (کل جامعه) چشم‌اندازی را ارائه دادیم که مدت‌هاست در راستای آن تلاش کرده‌ایم – ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز که هویت اقتصادی و فرصت را برای همه و در همه جا گسترش دهد.

زمانی که صحبت از قابلیت قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو می‌شود، نکته مهمی که باید به آن توجه شود، پلوتوس (Plutus) است. پلوتوس چارچوبی مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی هسکل (Haskell) است که پیاده‌سازی این قابلیت در شبکه کاردانو را امکان‌پذیر کرده است. از هسته پلوتوس برای تعریف پارامترهای مدل توسعه‌یافته خروجی خرج‌نشده تراکنش (UTXO) استفاده می‌شود. به گفته تیم کاردانو، این مدل مزایای منحصر‌به‌فردی را در مقایسه با مدل‌های مختلف حسابداری ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، چارچوب برنامه پلوتوس (PAF) امکان دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌هایی را که در شبکه کاردانو اجرا می‌شوند، فراهم کرده و همچنین قابلیت تعامل کامل با مرورگرهای وب را نیز دارد.

با این حال، تیم کاردانو از جامعه خود خواسته است که انتظارات معقولی از آلونزو داشته باشند:

انتظارات زیادی در مورد این به‌روزرسانی وجود دارد. برخی از آنها بی‌دلیل است. کاربران ممکن است منتظر یک اکوسیستم پیچیده از برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) آماده استفاده باشند که بلافاصله پس از به‌روزرسانی در دسترس قرار بگیرد. در این مرحله انتظارات باید معقول باشند.

لازم به ذکر است که راه‌اندازی هارد فورک آلونزو آن‌قدرها هم بدون مشکل نبود. همان‌طور که اخیراً گزارش شد، در طراحی بنیادی قابلیت قراردادهای هوشمند کاردانو، مشکل هم‌زمانی یا concurrency وجود دارد. مشکل هم‌زمانی اساساً به این معناست که چندین کاربر نمی‌توانند به صورت هم‌زمان با یک پروتکل ارتباط برقرار کنند.

با این حال، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و تیم توسعه‌دهنده کاردانو، به طور کامل به توضیح مدل قراردادهای هوشمند این شبکه و این‌که این مشکل اهمیت چندانی ندارد، پرداختند.

علاوه بر این، تیم توسعه‌دهنده کاردانو چند روز پیش نیز پست جدیدی را منتشر کرد که در آن، مدل حسابداری کاردانو (EUTXO) در اجرای قراردادهای هوشمند و نحوه ارائه امنیت بیشتر، عدم پرداخت کارمزد برای معاملات ناموفق و پیش‌بینی کامل کارمزد تراکنش‌ها، توضیح داده شده بود.

علی‌رغم سیل انتقادات به کاردانو، ارز بومی این شبکه یعنی ADA در هفته‌های گذشته چندین رکوردشکنی متوالی را تجربه کرد و قیمت آن از پایین‌ترین سطح ۱٫۰۶ دلاری خود در اواخر ماه ژوئیه، به بالاترین سطح تاریخی خود در ۳٫۱ دلار در ۳ سپتامبر رسید. بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط پلتفرم کوین گکو (CoinGecko) نیز قیمت ارز دیجیتال ADA از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱،۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

با این حال، قیمت ارز دیجیتال کاردانو هفته گذشته حدود ۱۶ درصد افت کرده و در محدوده ۲٫۴ دلار تا ۲٫۸ دلار در نوسان بوده است.

cardano-now-has-smart-contracts
نمودار کندل یک روزه قیمت ارز دیجیتال کاردانو در صرافی کوین بیس (Coinbase).

در هر صورت، با اجرای هارد فورک آلونزو، پروژه کاردانو وارد دوران جدیدی شده است و باید منتظر ماند و دید که این به‌روزرسانی چگونه اکوسیستم آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments