مراقب ظهور دوباره این پروژه کلاهبرداری باشید!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بود که سینا استوی، مدیرعامل صرافی رمزارزی کریپتولند، بنیانگذار توکن BRG و از سرشناس‌ترین فعالان بازار رمزارز ایران، به دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد. کریپتولند یک پلتفرم خرید، فروش و تبادل رمزارز بود که از بیش از ۳۰۰ رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کرد.

به گزارش وبسایت انجمن بلاکچین ایران، در آن زمان، سخنگوی قوه قضاییه در مورد این پرونده گفته بود:

در این پرونده حدود هشت نفر بازداشت هستند و افراد زیادی در این پرونده متضرر شده‌اند. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته و میزان مطالبات آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

حدود شش ماه پس از بازداشت پر سروصدای سینا استوی، مدیرعامل کریپتولند با انتشار یک فایل صوتی از آزادی خود خبر داد. البته لازم به ذکر است که آزادی او به طور قطعی تأیید نشده بود.

حال، گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این‌که توکن BRG بار دیگر فعالیت‌های خود را از سر گرفته است. در همین راستا، هیئت مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک اطلاعیه‌ای را منتشر کرده و از کاربران خواسته است تا مراقب فعالیت‌های این تیم باشند. به گفته هیئت مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک، با توجه به موارد فنی بررسی‌شده، این توکن ایرادات فنی و اقتصادی دارد.

علاوه بر این، در بیانیه مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری، توکن BRG به عنوان یک توکن غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر، توصیف شده است. به گزارش این مرکز، نداشتن پشتوانه، تبلیغات شعاری، تمرکز عمده سرمایه در چند کیف پول و ایجاد نوسان جهت تخلیه سرمایه مردم، موج‌سازی‌های جعلی و غیرواقعی و همچنین، قیمت‌سازی جعلی و غیره، تنها بخشی از شاخصه‌های کلاهبردارانه پروژه BRG هستند.

بنابراین‌ و با توجه به این‌که مردم ایران تا به امروز دارایی زیادی را با سرمایه‌گذاری بر روی این توکن از دست داده‌اند، انجمن فناوران زنجیره بلوک از کاربران خواسته که هوشیار باشند و در پروژه‌های مشکوک و پرریسک سرمایه‌گذاری نکنند.

با توجه به عدم وجود قوانین مشخص برای این حوزه در ایران و دیگر کشورها، همواره مشکلاتی برای پیگیری حقوق خود در این مورد وجود دارد و بهترین راه، احتیاط و توجه به هشدارهای کارشناسان جهت پیشگیری از وقوع جرم است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

نابود بشی کلاه بردار زشت بی ریخت