استقبال وزیر اقتصاد از فناوری ارزهای دیجیتال!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:

استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه پول دیجیتال و قراردادهای هوشمند در تعامل با بانک مرکزی می‌تواند امکان بی‌نظیری برای شفافیت ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی و در محور دوم سخنان خود تحت عنوان «حکمرانی شرکتی در بانک‌ها و مسأله نظارت» اظهار داشت:

در این زمینه دو سؤال قابل طرح است؛ یکی آن‌که اگر منافع بانک‌ها اقتضا نکند که وارد تأمین مالی تولید بشوند، چه مسئولیتی متوجه آنها است؟ و دوم آن‌که نهاد ناظر چه زمانی متوجه تصمیمات بانک‌ها در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات می شود؟

خاندوزی در ادامه گفت:

قاعده‌گذاری و اجرای قواعد حکمرانی شرکتی از برنامه‌های محوری ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی است و خوشبختانه در حال حاضر لایحه‌ای برای این منظور در وزارتخانه تهیه شده است که با قوت بیشتر پیگیری خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:

مسأله نظارت ابعاد بسیاری دارد که مجال آن نیست در اینجا به آنها بپردازم و صرفاً می‌خواهم به دو نکته اساسی اشاره کنم. یکی این‌که مقام ناظر و سیاستگذار نباید واحد باشد، وگرنه امکان نظارت مؤثر فراهم نمی‌آید. در این شرایط باید به این سمت پیش برویم که سیاستگذار برای تعقیب اهداف خود سیاست‌هایی را اتخاذ کند و مقام ناظر، از اجرای درست آنها حصول اطمینان کند. این موضوع را باید در قالب لایحه قانون بانک مرکزی تعقیب کنیم.

خاندوزی ادامه داد:

نکته دوم این‌که فناوری‌های نوین نظیر زنجیره بلوک، قراردادهای هوشمند و پول دیجیتال بانک مرکزی، امروز امکانی را فراهم می‌کنند که هم مدیران بانک در لحظه متوجه شوند در سراسر نقاط کشور ترازنامه آنها چگونه در حال تغییر است و هم کنترل بانک مرکزی بر جریان وجوه مالی را افزایش می‌دهد و این امکان بی‌نظیری را برای شفافیت، مبارزه با پولشویی، فرار مالیاتی و نظایر آن ایجاد می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که در تعامل با بانک مرکزی بتوانیم این برنامه‌ها را با قوت پیش ببریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments