۳ نشانه برای ادامه صعود بیت کوین!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

روز گذشته، بیت کوین (BTC) توانست اوج قیمتی جدیدی را در نزدیکی ۶۷ هزار دلار به ثبت برساند. به گفته تحلیلگران، بازار فعلی بیت کوین در مقایسه با رالی قبلی آن که در ماه آوریل بود، صعودی‌تر است. اما علت آن چیست؟

دیگر خبری از فوموی سرمایه‌گذاران خرد نیست!

یکی از کاتالیزورهای اصلی افزایش قیمت بیت کوین، همیشه انبوهی از معامله‌گران خرد بوده است که برای خرید بیت کوین در آخرین ساعت هجوم آورده‌اند.

این چیزی است که معمولاً تحت عنوان «فوموی (FOMO) معامله‌گران خرد» شناخته می‌شود که ما آن را در سال ۲۰۱۷ میلادی و آوریل امسال مشاهده کردیم و داده‌های گوگل ترندز (Google Trends) نیز آن را تأیید می‌کنند.bitcoins-ath-looks-more-bullish-now

نمودار فوق نشان می‌دهد که در دسامبر سال ۲۰۱۷، زمانی که بیت کوین به اوج قیمتی خود در حدود ۲۰ هزار دلار رسیده بود، جستجوهای مربوط به این ارز دیجیتال به بالاترین سطح خود رسید. افزایش در میزان جستجوهای مربوط به بیت کوین را در آوریل سال جاری نیز مشاهده می‌کنیم؛ زمانی که قیمت این ارز دیجیتال به بالاترین سطح تاریخی خود در نزدیکی ۶۵ هزار دلار رسیده بود.

اما در حال حاضر، هیچ نشانه واقعی از وجود سرمایه‌گذاران خرد در بازار وجود ندارد. این بدان معناست که ما به هیچ‌ وجه به فوموی واقعی نزدیک نیستیم و به همین دلیل، بسیاری معتقدند که اتفاقات مثبت زیادی در راه است.

لوریج بیش از حد در بازار وجود ندارد!

یکی از راه‌های مقایسه میزان لوریج موجود در بازار، این است که نگاهی به نسبت تعدیل‌یافته سود خروجی خرج‌شده (Spent Output Profit Ratio) یا همان SOPR هولدرهای بلند مدت بیندازیم.

bitcoins-ath-looks-more-bullish-now
شاخص SOPR هولدرهای بلند مدت بیت کوین.

نمودار فوق نشان می‌دهد که در ماه آوریل، هولدرهای بلند مدت به طور متوسط ​​از لوریج یا اهرم ۸ برابری استفاده می‌کردند، در حالی که اکنون میزان اهرم مورد استفاده توسط آنها به طور قابل‌توجهی کاهش یافته و به طور متوسط به ۳ برابر رسیده است.

راه دیگر برای مقایسه این موضوع، بررسی ارزش کلی موقعیت‌های معاملاتی لیکوییدشده است.

در تاریخ ۱۸ آوریل، قیمت بیت کوین ۹ هزار دلار سقوط کرد و ارزش کلی بازار کریپتو در عرض چند ساعت حدود ۳۶۰ میلیارد دلار کاهش یافت. این موضوع باعث یک لیکوییدیشن تاریخی شد که طی آن، بیش از ۱۰ میلیارد دلار از موقعیت‌های معاملاتی لانگ (long) و شورت (short) لیکویید شد.

در زمان FUD ناشی از سرکوب ارزهای دیجیتال در چین در ماه سپتامبر نیز، قیمت بیت کوین به شدت سقوط کرد و از ۵۲ هزار دلار به ۴۲ هزار دلار رسید. با این حال، ارزش موقعیت‌های لیکوییدشده بسیار کمتر از ماه آوریل بود.

در ماه آوریل، ما عادت داشتیم روزانه چندین میلیارد دلار لیکوییدیشن ببینیم؛ چراکه هم گاوها و هم خرس‌ها از لوریج بسیار بالا استفاده می‌کردند.

این در حالی است که روز گذشته، زمانی که قیمت بیت کوین به بالاترین سطح خود رسید و در طول ۲۴ ساعت، بازار دچار نوسانات عظیمی شد، تنها حدود ۳۰۰ میلیون دلار لیکوییدیشن وجود دارد.

این بدان معنی است که در حال حاضر، معامله‌گران از لوریج کمتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل، احتمال یک فشار عرضه بزرگ به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

فاندامنتال‌های قوی!

درست است که اصول فاندامنتال بیت کوین در طول سال جاری میلادی به طور کلی تقویت شده است، اما رالی صعودی ماه آوریل بیشتر به خاطر سرمایه‌گذاری شرکت خودروسازی تسلا (Tesla) در بازار بیت کوین اتفاق افتاده بود.

با این حال، اکنون اوضاع بسیار متفاوت است و سرمایه‌گذاران سازمانی همچنان به این بازار سرازیر می‌شوند. علاوه بر این، در روزهای اخیر ما شاهد تأیید اولین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) آتی بیت کوین در ایالات متحده بودیم.

همان‌طور که پیش‌تر گزارش شد، این محصول سرمایه‌گذاری در اولین روز معاملات خود در بورس نیویورک، با استقبال زیادی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد و حجم معاملات آن به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

این موضوع نیز به طور قابل‌توجهی به بیت کوین مشروعیت بخشیده و راه را برای ورود سرمایه‌گذاران سنتی بیشتر به بازار آن هموارتر کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments