شمارش معکوس برای انفجار قیمت بیت کوین!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در تاریخ ۶ اکتبر، قیمت بیت کوین (BTC) به طور ناگهانی افزایش یافت و به بیش از ۵۵ هزار دلار رسید که بالاترین سطح آن از ۱۲ ماه می است – روزی که ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا (Tesla) اعلام کرد این شرکت خودروسازی به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی، پذیرش پرداخت‌ها در قالب بیت کوین را متوقف می‌کند.

bitcoin-returns-to-1t-asset
نمودار کندل یک روزه قیمت بیت کوین در صرافی بیت استمپ (Bitstamp).

داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته، ۶ درصد و طی یک هفته گذشته، بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.

همزمان با رشد قیمت بیت کوین، ارزش بازار ارز دیجیتال برتر جهان نیز افزایش یافته و دوباره به بالای یک تریلیون دلار بازگشته است. به این ترتیب، بیت کوین توانسته تمام ضررهایی را که در اثر تعلیق پذیرش آن توسط شرکت تسلا و به دنبال آن، ممنوعیت استخراج و سرکوب ماینرها در چین متحمل شده بود، جبران کند و دوباره به یک دارایی تریلیون دلاری تبدیل شود.

با این حال، به نظر می‌رسد که رالی صعودی در حال انجام بیشتر بیت کوین محور است؛ چون اتریوم (ETH) و سایر آلت کوین‌های بزرگ تاکنون نتوانسته‌اند دستاورد چشمگیری را تجربه کنند. به همین دلیل، میزان تسلط بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال نیز رو به افزایش است. در زمان انتشار این خبر، دامیننس بیت کوین برابر با ۴۵ درصد است که بالاترین سطح آن در دو ماه گذشته به شمار می‌رود.

روند صعودی بیت کوین پس از آن آغاز شد که جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، اعلام کرد که آمریکا هیج برنامه‌ای برای دنبال کردن رویه چین در ممنوعیت ارزهای دیجیتال ندارد.

اما حتی قبل از اظهارات پاول نیز، قیمت بیت کوین نشانه‌هایی از پشت سر گذاشتن رکود تابستانی خود را نشان داده بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که جابه‌جایی ماینرهای چینی به طور کامل انجام شده و آنها دوباره فعالیت خود را در ایالات متحده و کشورهای دیگر آغاز کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، درآمد ماینرهای بیت کوین در روزهای اولیه ماه اکتبر به ۴۰ میلیون دلار در روز رسید.

در همین راستا، ادوارد اسنودن (Edward Snowden)، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که مدافع حریم خصوصی ارزهای دیجیتال است، در اظهارت اخیر خود گفت که ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین، بیت کوین را قوی‌تر کرده است.

علاوه بر این‌ها، در روزهای اخیر شایعاتی منتشر شده مبنی بر این‌ که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات متحده طی دو هفته آینده، صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین را تأیید خواهد کرد.

صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین، یک محصول سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری مستقیم در خود ارز دیجیتال، سهامی را که نمایانگر آن دارایی دیجیتالی است، خریداری کنند.

در حال حاضر، چنین محصولی در ایالات متحده وجود ندارد؛ چراکه کمیسیون SEC بارها درخواست‌ شرکت‌های مختلف برای راه‌اندازی ETF بیت کوین را به دلیل نگرانی از دستکاری قیمت‌ها در بازار کریپتو، رد کرده است.

طبق گزارش‌ها، حداقل ۱۳ شرکت بزرگ درخواست ایجاد ETF بیت کوین را به کمیسیون SEC ارسال کرده‌اند و در حال حاضر منتظر پاسخ هستند. کارشناسان ETF پیش‌بینی می‌کنند که بالاخره در تاریخ ۱۸ اکتبر یکی از این درخواست‌ها احتمالاً تأیید شود.

صنعت ارزهای دیجیتال سال‌هاست که در آرزوی تأیید ETF بیت کوین از سوی ایالات متحده است. انتظار می‌رود که تأیید چنین محصولی در آمریکا منجر به هجوم سرمایه‌های سازمانی به بازار رمزارزها شده و قیمت بیت کوین بیشتر از این افزایش یابد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments