وضعیت بیت کوین در مواجهه با بحران اقتصادی احتمالی سال ۲۰۲۳

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بیت کوین (BTC) پاسخی به بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ بود که روش جدیدی را برای انجام معاملات بدون وابستگی به اشخاص ثالث مانند بانک‌ها، به‌ویژه بانک‌های در حال ورشکستگی، معرفی کرد. این ارز دیجیتال از زمان راه‌اندازی خود، شاهد یک رکود اقتصادی تمام‌عیار نبوده است، اما به نظر می‌رسد که در آستانه آن قرار دارد.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

به گزارش سایت کوین تلگراف، در حالی که بیت‌ کوین با پروسه استخراج، امنیت شبکه خود را تأمین کرده و ویژگی‌های طلامانند آن، باعث شده که برخی آن را «طلای دیجیتال» توصیف کنند، اما کاهش ۷۰ درصدی فعلی آن از اوج تاریخی ۶۹ هزار دلاری خود، نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال هم تحت تأثیر اقتصاد جهانی قرار دارد.

افزایش بیشتر نرخ بهره در پیش است!

جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، در اظهارات جدید خود خاطرنشان کرد که بسته به چشم‌انداز کلی وضعیت اقتصادی، همچنان نرخ بهره را برای مقابله با تورم افزایش خواهد داد.

به گفته کارشناسان مالی، این موضوع، پتانسیل نزولی بیشتری را به بازار در حال نزول ارزهای دیجیتال می‌دهد و تا زمانی که فدرال رزرو از «رویکرد تهاجمی خود در قبال سیاست‌های پولی» عقب‌نشینی نکند، این نزول به پایان نخواهد رسید.

بیت کوین با اولین رکود اقتصادی روبه‌رو می‌شود!

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط Financial Times، نزدیک به ۷۰ درصد از اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد ایالات متحده در سال آینده به دلیل رویکردهای جنگ‌طلبانه فدرال رزرو، وارد رکود خواهد شد. یک کشور زمانی وارد رکود اقتصادی می‌شود که اقتصاد آن با تولید ناخالص داخلی (GDP) منفی همراه با افزایش سطح بیکاری، کاهش خرده‌فروشی و بازدهی پایین تولید، برای مدت زمان طولانی، مواجه شود.

بر اساس این نظرسنجی، حدود ۳۸ درصد از اقتصاددانان انتظار دارند که این رکود در نیمه اول سال ۲۰۲۳ آغاز شود، در حالی که ۳۰ درصد از آنها پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق در سه ماهه سوم تا چهارم آن سال رخ خواهد داد.

بنابراین، بیت کوین در خطر مواجهه با یک بحران اقتصادی تمام‌عیار قرار دارد. و این واقعیت که بیت کوین در طول دوره فعلی افزایش تورم، رفتاری مانند یک دارایی امن نداشته است، این احتمال را افزایش می‌دهد که در کنار شاخص‌های وال استریت، به ویژه سهام‌ شرکت‌های فناوری، این ارز دیجیتال هم به افت خود ادامه دهد.

در همین حال، فروپاشی اکوسیستم ترا (Terra)، یک پروژه ۴۰ میلیارد دلاری که منجر به مشکلات ورشکستگی در تری اروز کپیتال (Three Arrow Capital)، بزرگترین صندوق تامینی ارزهای دیجیتال، هم شد، تقاضا برای این دارایی‌ها و اعتماد به صنعت کریپتو را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.

بازار نزولی بیت کوین، چیز جدیدی نیست!

اگرچه برخی از تحلیلگران و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت کوین با یک سقوط ۸۵ درصدی از اوج خود، ممکن است تا ۱۰ هزار دلار هم کاهش یابد، اما شواهد بسیار کمی برای نابودی کامل بیت کوین وجود دارد. بر اساس داده‌های تاریخی، افت فعلی بیت کوین، ششمین بازار نزولی آن در طول تاریخ است. و همان داده‌ها نشان می‌دهند که پس از هر بازار نزولی، بیت کوین توانسته به اوج قیمتی جدیدی دست یابد.

bitcoin-first-global-economic-crisis
بازارهای نزولی در تاریخ بیت کوین.

برخی از کارشناسان، بیت‌ کوین را مانند یک شاخص بازار سهام می‌بینند که هنوز در «میانه منحنی پذیرش» خود قرار دارد. در واقع، آنها پیش‌بینی می‌کنند که بیت کوین – مانند شاخص S&P 500 در بازار سهام ایالات متحده – احتمالاً در محیطی با نرخ بهره بالاتر، بیشتر سقوط خواهد کرد، اما پس از آن دوباره بهبود خواهد یافت.

اکثر آلت کوین‌ها از بین می‌روند!

متأسفانه نمی‌توان در مورد تمام رمزارزهای موجود در بازار، همین را گفت، به‌ویژه در شرایطی که امسال شاهد سقوط بیش از ۹۹ درصدی ارزش و مرگ برخی از آلت کوین‌ها بودیم.

bitcoin-first-global-economic-crisis
آلت کوین‌هایی که در سال ۲۰۲۲ با ضرر قابل‌توجهی مواجه شدند.

با این حال، می‌توان انتظار داشت که پروژه‌های با نرخ پذیرش سالم و کاربران واقعی، بتوانند از بحران اقتصادی جهانی جان سالم به در ببرند. یکی از این پروژه‌ها، اتریوم است، پلتفرمی پیشرو برای قراردادهای هوشمند که ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در پروتکل‌های دیفای آن، به بیش از ۴۶ میلیارد دلار می‌رسد.

به طور کلی، بازار نزولی کلان در ماه‌های آینده، به احتمال زیاد همه دارایی‌های دیجیتال را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما کوین‌های با ارزش بازار و نقدینگی پایین، در معرض خطر سقوط بیشتری قرار دارند.

به گفته کارشناسان مالی، اگر بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌خواهند به قدرت کامل خود بازگردند، باید به جایگزین‌هایی خودکفا برای ارزهای فیات، به‌ویژه دلار آمریکا، تبدیل شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments