بیت کوین همچنان در مصاف با مقاومت ۱۹،۵۰۰ دلاری

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) در تاریخ ۱۵ دسامبر برای مدت کوتاهی به بالای ۱۹،۵۰۰ دلار رسید و توانست در صرافی بایننس (Binance)، قیمت ۱۹،۵۷۰ دلار را ثبت کند. با این حال، بیت‌کوین در عرض سه ساعت و با یک افت ناگهانی ۲٫۵ درصدی، به ۱۹،۰۵۰ دلار کاهش یافت.

قیمت بیت‌کوین به دلیل مومنتوم صعودی و نرخ بودجه (funding rate) منفی بازار آتی، به حدود ۱۹،۶۰۰ دلار افزایش یافت. اما در این سطح، به دلیل فشار فروش نهنگ‌ها افت شدیدی را تجربه کرد. این چندمین بار است که بیت‌کوین، در شکستن و عبور از محدوده‌ی ۱۹،۵۰۰ دلار ناموفق عمل می‌کند.

نمودار ۱ ساعته‌ی قیمت بیت‌کوین (در صرافی کوین‌بیس- Coinbase).

پیش‌بینی یک روند صعودی برای بیت‌کوین

همان‎طور که پیش از این گزارش شد، شاخص‌های تکنیکال از فروش اشباع بیت‌کوین پس از کاهش قیمت آن به کمتر از ۱۷،۶۰۰ دلار، خبر می‌دادند. حال، ظاهرشدن یک واگرایی صعودی و شاخص خرید TD9 در نمودار کندل چهار ساعته، نشان می‌دهد که فشار فروش به پایان رسیده است.

قیمت بیت‌کوین به سرعت بالای ۱۸هزار دلار بهبود یافت و به بیش از ۱۸،۳۰۰ دلار نیز رسید. سپس، با شکستن مقاومت خوشه‌های نهنگ در ۱۸،۸۰۰ دلار، به روند صعودی خود همچنان ادامه داد و توانست قیمت ۱۹،۵۷۰ دلار را در صرافی‌ها ثبت کند.

نرخ بودجه‌ی منفی بازار آتی، عامل دیگری برای افزایش قیمت بیت‌کوین

با بازیابی قیمت بیت‌کوین به بالای ۱۸هزار دلار، نرخ بودجه در پلتفرم معاملات آتی بایننس (Binance Futures) و سایر پلتفرم‌های مهم منفی شد. نرخ بودجه‌ی قراردادهای آتی بیت‌کوین زمانی منفی می‌شود که تعداد فروشندگان نسبت به خریداران بیشتر باشد. این امر می‌تواند باعث افزایش ناگهانی تقاضای خریدار شود.

اگرچه نرخ بودجه برای مدت کوتاهی منفی بود، اما از آن‌جایی که نرخ بودجه‌ی بیت‌کوین به ندرت منفی می‌شود، این موضوع نشان‌دهنده‌ی فروش تهاجمی است.

نمودار فروش بیت‌کوین در بازار آتی.

به محض این‌که بیت‌کوین از ۱۹،۳۰۰ دلار عبور کرد، به سرعت خود را به ۱۹،۵۷۰ دلار رساند که نشان می‌دهد فشار فروش رخ داده است.

بازگشت نهنگ‌های بیت‌کوین به صرافی‌ها

علی‌رغم بهبودی خوب قیمت بیت‌کوین، این ارز دیجیتال در بالاتر از ۱۹،۵۰۰ دلار، فروش گسترده‌ای را از سوی نهنگ‌ها و با هدف کسب سود تجربه کرد.

کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیر عامل شرکت تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant)، در تاریخ ۱۵ دسامبر اعلام کرد که به دلیل افزایش ذخایر نهنگ‌ها در صرافی‌ها، موقعیت خود را از لوریج 10x به 1x کاهش داده است.

از آن زمان، بیت‌کوین دوباره به کمتر ۱۹،۱۰۰ دلار سقوط کرد و در حال حاضر، بار دیگر در منطقه‌ی مقاومتی ۱۹،۴۰۰ دلار تثبیت شده است. در کوتاه مدت، نکته‌ی کلیدی برای بیت‌کوین این است که بالاتر از سطح حمایتی ۱۸،۸۰۰ دلاری باقی بماند. تحلیل‌گران معتقدند که حفظ این سطح، یک نشانه‌ی صعودی است و می‌تواند بیت‌کوین را به یک روند صعودی دیگر و ثبت رکوردهای جدید سوق دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments