جی‌پی مورگان: پذیرش بیت کوین در السالوادور شبکه را تحت فشار قرار می‌دهد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کارشناسان جی‌پی مورگان (JPMorgan) می‎گویند پرداخت روزانه با استفاده از بیت کوین در السالوادور بیش از ۱ درصد از ارزش کل BTC هایی را که سال گذشته میان کیف پول‌ها منتقل شده‌اند، شامل می‌شود.

شرکت خدمات مالی و بانکداری جی‌پی مورگان با انتقاد از تصمیم السالوادور مبنی بر پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی، در مورد خطرات احتمالی این تصمیم برای کشور و این ارز دیجیتال هشدار داد.

به گزارش بلومبرگ، گروهی از کارشناسان جی‌پی مورگان به سرپرستی اقتصاددان استیون پالاسیو (Steve Palacio) گزارشی را منتشر کرده و ادعا کرده‌اند که السالوادور با پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی، می‌تواند شبکه این ارز دیجیتال را تحت فشار قرار دهد.

این کارشناسان با اشاره به ناپایدار بودن بیت کوین، خاطرنشان کردند که بیشتر حجم معاملات بیت کوین توسط صرافی‌های بزرگ انجام می‌شود و بیش از ۹۰ درصد از عرضه در گردش بیت کوین در بیش از یک سال گذشته جابه‌جا نشده ‌است.

کارشناسان جی‌پی مورگان خاطرنشان کردند استفاده از بیت کوین به عنوان پول قانونی در کشوری مانند السالوادور، محدودیت‌های قابل توجهی در توانایی بیت کوین برای خدمت به عنوان ابزار مبادلاتی ایجاد می‌کند و به عدم نقدینگی و ماهیت معاملاتی این ارز دیجیتال اشاره کردند:

تنها بخش كوچکی از عرضه در گردش بیت کوین در حال انتقال بوده و برای استفاده در معاملات روزمره در دسترس است. این در حالی است که پرداخت روزانه با استفاده از بیت کوین در السالوادور، ۴ درصد از حجم معاملات اخیر درون زنجیره‌ای و بیش از ۱ درصد از ارزش کل توکن‌هایی را که سال گذشته میان کیف پول‌ها منتقل شده‌اند، شامل می‌شود.

کارشناسان جی‌پی مورگان همچنین به سایر چالش‌های مرتبط با استفاده از بیت کوین به عنوان پول قانونی در السالوادور، از جمله تأثیر بر سیستم پولی در کنار استفاده رسمی از دلار، اشاره کردند. بر اساس این گزارش، عدم تعادل تقاضا برای تبدیل بیت کوین و دلار ایالات متحده به صورت مداوم، می‌تواند ثبات مالی و تراز پرداخت‌ها را به خطر بیندازد.

به گفته کارشناسان، کارایی بیت کوین به عنوان ابزاری برای ارسال حواله، با دلار قابل مقایسه نیست، مگر این‌که دولت این کشور بتواند زیرساخت‌های لازم را تقویت کند. این بانک با استناد به مطالعه اخیر دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University)، اعلام کرد که هزینه انتقال حواله با استفاده از بیت کوین تقریباً دو برابر هزینه انجام این معاملات با استفاده از دلار آمریکا است.

از سوی دیگر، کارشناسان جی‌پی مورگان به عدم توانایی بلاکچین بیت کوین در کنترل فعالیت‌های جدید درون زنجیره‌ای و افزایش کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه اشاره کردند؛ چون همان‌طور که می‌دانید، با افزایش حجم معاملات بیت کوین، کارمزد استفاده از بلاکچین نیز افزایش می‌یابد.

همان‌طور که پیش‌تر گزارش شد، مجلس السالوادور در اوایل ماه ژوئن لایحه‌ای را برای به رسمیت شناختن بیت کوین به عنوان یک ارز قانونی تصویب کرد و نجیب ابوکیله (Nayib Bukele)، رئیس جمهور این کشور اظهار داشت که پذیرش بیت کوین برای تمامی کسب و کارها اجباری است.

به دنبال آن، برخی از قانونگذاران امور مالی و مؤسسات جهانی نسبت به این تصمیم ابراز تردید کردند و صندوق بین‌المللی پول در مورد عواقب قانونی و مالی احتمالی آن هشدار داد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد شهروندان السالوادور به اندازه رئیس جمهور خود در مورد پذیرش بیت کوین در این کشور مشتاق نیستند. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۶ درصد از کسب و کارها و ۹۲ درصد از افراد معتقدند که پذیرش بیت کوین باید اختیاری باشد نه اجباری.

بیت کوین در اوایل سپتامبر سال جاری، به دومین ارز رسمی این کشور تبدیل خواهد شد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments