تاثیر توافق برجام بر بازار رمزارزها چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

همان‌طور که می‌دانید آمریکا یکی از کشورهای بسیار تاثیرگذار در تمام بازارهای مالی دنیاست. سیاست‌هایی که این کشور اتخاذ می‌کند روی بازار نفت، سهام و سایر بازار‌های مالی اثر زیادی می‌گذارد. بازار رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای همین است که فعالان اقتصادی به اخبار نرخ بهره آمریکا یا سایر تصمیم‌گیری‌های سیاسیون این کشور برای پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های قیمتی خود در بازار‌های سرمایه‌گذاری چشم دوخته‌اند.

در بازار ارزهای دیجیتال بسیار از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران معتقدند که تصمیمات فدرال رزرو می‌تواند باعث افزایش و کاهش قیمت رمزارزها شود. به همین دلیل است که در اکثر اوقات که فدرال رزرو آمریکا جلسه‌ای برای اتخاذ تصمیمات سیاسی دارد بازار ارزهای دیجیتال در یک شرایط هیجانی قرار می‌گیرد و بسیاری از تریدر‌های محتاط در این زمان معامله نمی‌کنند زیرا تحت تاثیر اخبار این جلسات بازار نوسانات ناگهانی از خود نشان می‌دهد.

متاسفانه تصمیمات و سیاست‌های پولی و سیاسی آمریکا روی بازار کشور ما هم تاثیرات زیادی دارد و با نظرات سیاسی و تصمیمات سیاسیون آمریکایی قیمت دلار در ایران دچار نوسانات زیادی می‌شود. بحثی که این روزها بسیار در فضای سیاسی ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار دارد، بحث مذاکرات برجام است. بسیاری از اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران اقتصادی به شدت پیگیر نتایج جلسات برجام هستند تا بتوانند بر اساس این فضای سیاسی و اقتصادی تصمیمات بهتری برای سرمایه و روندهای کاری خود اتخاذ کنند. فعالین حوزه رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پیش‌بینی‌ها بیان می‌کند بازگشت ایران و آمریکا به برجام می‌تواند باعث کاهش موقتی قیمت دلار شود و از آنجا که سرمایه فعالین رمزارز به قیمت دلاری محاسبه می‌شود بازگشت ایران و آمریکا به برجام می‌تواند باعث کاهش ارزش تومانی دارایی سرمایه‌گذاران ایرانی شود.

اثر دیگری که بازگشت به برجام می‌تواند بر بازار رمزارزها و مخصوصا کاربران ایرانی داشته باشد این است که ممکن است ایران را از لیست تحریم‌های مالی خارج کنند و به این ترتیب کاربران ایرانی از لیست تحریم صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس خارج شوند و بتوانند آزادانه در بازار‌های جهانی فعالیت کنند. در اثر وجود این تحریم‌ها بسیاری از کاربران ایرانی در صرافی‌های مختلف دچار مشکل شدند و حتی سرمایه برخی از افراد در صرافی‌های خارجی بلوکه شده و قادر به برداشت سرمایه خود نیستد.

در ایران حجم زیادی از تراکنش‌های رمزارزی برای دور زدن تحریم‌هاست. افرادی که در کار تجارت خارجی، صادرات و واردات هستند بسیاری از معاملات خود را از طریق رمزارزها انجام می‌دهند. اگر ایران و امریکا به توافق برجام برگردند و تحریم‌های بانکی ایران از بین برود، این فعالیت‌های اقتصادی از طریق بانکی و قانونی انجام می‌شود که می‌تواند حجم معاملات رمزارزی در ایران را کاهش دهد.

نظر شما چیست؟ آیا ایران و آمریکا به طور کامل به توافق برجام باز می‌گردند؟ آیا این توافق می‌تواند بر بازار رمزارزها در ایران تاثیری بگذارد؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

همه چی تو ایران تاثیر منفی داره

آفرین دوست عزیز 👏👏👏