بعد از هک بازی اکسی اینفینیتی چه اتفاقاتی رخ داد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در روزهای گذشته، اخبار شوکه‌کننده‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که، هکرها پل بین زنجیره‌ای بازی محبوب اکسی اینفینیتی به نام رونین (Ronin) را هدف قرار داده و با نفوذ به پروتکل‌های امنیتی آن، موفق به سرقت حجم عظیمی از اتریوم (ETH) و استیبل کوین USDC، در مجموع به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار شده‌اند.

پل رونین یک پل بین زنجیره‌ای است که به عنوان یک مرحله واسطه برای تبدیل رمزارزهای حاصل در بازی اکسی اینفینیتی به پول نقد عمل می‌کند. به این صورت که، کاربران می‌توانند با استفاده از این پل، توکن‌های AXS و SLP خود را با اتریوم یا USDC مبادله کرده و سپس، آنها را به پول نقد تبدیل کنند.

چند روز پس از این حمله، اگرچه بازیکنان اکنون می‌توانند هیولاهای اکسی‌ خود را در دنیای Lunacia (امپراطوری متعلق به اکسی اینفینیتی) برای جستجوی توکن‌های AXS و SLP هدایت کنند، اما یک قابلیت حیاتی در حال حاضر غیرفعال است: توانایی جابجایی رمزارزهای به دست آمده در بازی به خارج از این دنیای مجازی و تبدیل آن به سایر ارزهای دیجیتال یا فیات.

به گزارش‌ سایت استریتس تایمز، اگرچه قابلیت برداشت توکن‌های AXS و SLP در صرافی بایننس دوباره فعال شده، اما پل رونین در حال حاضر همچنان غیرفعال است و اپراتورهای آن در حال بررسی این حادثه هستند.

اسکای ماویز (Sky Mavis)، شرکت مالک اکسی اینفینیتی، اعلام کرده که قصد دارد لیست بازیکنانی را که سرمایه‌شان را در این هک از دست داده‌اند، کامل کند، اما هنوز جزئیات بیشتری در مورد چگونگی آن ارائه نکرده است.

در حالی که اسکای ماویز هنوز اعلام نکرده که آیا این هک باعث خروج بازیکنان از اکسی اینفینیتی شده یا خیر، داده‌های ارائه‌شده توسط پلتفرم DappRadar، کاهش تقریباً ۳۴ درصدی حجم معاملات در بازار اکسی را در ۲۴ ساعت گذشته، و افت ۲۴ درصدی این رقم را در طول یک هفته اخیر، نشان می‌دهند.

قبلاً پل ورم هول (Wormhole) که انتقال توکن‌ها بین شبکه‌های اتریوم و سولانا را ممکن می‌کند، نیز هدف حمله هکرها قرار گرفته بود. مشکل این پل زمانی حل شد که شرکت جامپ تریدینگ (Jump Trading)، حامی ورم هول، تقریباً ۳۰۰ میلیون دلار از اتریوم‌های سرقتی را جایگزین کرد.

اما در مورد پل رونین، مدیر عملیات اسکای ماویز اعلام کرده که تمام ETH و USDCهای موجود در آن به سرقت رفته و بنابراین، جفت ETH/USDC در شبکه رونین در حال حاضر توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی‌شود. با این حال، این تیم اعلام کرده که به دنبال گزینه‌های دیگری است.

به گفته کارشناسان، در این حمله بیشتر افرادی متضرر شده‌اند که برای تأمین درآمد خود به اکسی اینفینیتی متکی هستند. بحث‌ها در گروه‌های اکسی اینفینیتی هم نشان می‌دهند که این هک ممکن است باعث کاهش اعتماد کاربران به پتانسیل کسب درآمد از این بازی شود. کاربران از فقدان تضمین‌های عمومی از سوی سرمایه‌گذاران اسکای ماویز و تأخیر برای بازپرداخت وجوه تا به امروز، ابراز تأسف کرده‌اند.

در این میان، حتی برخی از کاربران، چندین تئوری‌ توطئه را مطرح کرده‌اند. این گروه از کاربران می‌گویند که این هک ممکن است یک «حقه تبلیغاتی» توسط خود توسعه‌دهنده بازی یا بهانه‌ای برای به تأخیر انداختن عرضه نسخه جدید این بازی به نام Axie Infinity: Origin باشد.

در پاسخ به این ادعاها، تیم اسکای ماویز اعلام کرده که این سرقت در نتیجه یک «حمله مهندسی اجتماعی همراه با یک خطای انسانی» بوده و این شرکت به دخالت خودی مشکوک نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments