شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index) چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

هنگامی که قیمت بیت ‌کوین طی هفته‌ها و ماه‌ها، صعودی یا نزولی می‌شود، اکثر سرمایه‌گذاران دچار احساس ترس یا طمع می‌شوند. احساس ترسِ (Fear) از دست‌دادنِ بیشتر سرمایه، در بازار نزولی به وجود می‌آید و احساس طمع (Greed)، برای سود بیشتر در بازار صعودی ایجاد می‌شود. شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index) می‌تواند این احساسات را در قالب یک عدد نشان دهد. در این مطلب این شاخص را توضیح می‌دهیم و چگونگی فهمیدن این شاخص در بازار بیت‌ کوین را معرفی می‌کنیم.

چرا شاخص ترس و طمع اندازه‌گیری می‌شود؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

از آنجا که بازار رمز‌ارز‌ها بسیار احساسی است. میزان ترس و طمع در بازار، با شاخص عددی به نام شاخص ‌ترس و طمع (Fear and greed index) محاسبه می‌شود. برای اندازه‌گیری این شاخص، فاکتورهای مختلفی در بازار محاسبه می‌شود و در نهایت عددی بین 0 تا 100 ایجاد می‌شود. عدد 0 به معنای وجود ترس شدید و عدد 100 به معنای وجود طمع شدید در بازار است.

وقتی که بازار در شرایط ترس شدید قرار دارد، می‌تواند فرصتی برای خرید باشد؛ چون نشان می‌دهد که در اثر کاهش قیمت، سرمایه‌گذاران نگران سرمایه خود هستند. شرایط طمع شدید هم می‌تواند فرصتی برای فروش باشد و نشان از آن دارد که اصلاح قیمت در راه است.

شاخص ترس و طمع چگونه محاسبه می‌شود؟

فاکتور‌های مختلفی در بازار سرمایه بررسی می‌شود تا عدد شاخص ‌ترس و طمع محاسبه شود. هر فاکتور در محاسبه شاخص، وزن متفاوتی دارد ‌(وزن هر فاکتور به صورت درصد جلوی آن مشخص شده است).

تاثیر فاکتور نوسان در شاخص‌ ترس و طمع (25%)

برای اندازه‌گیری این فاکتور، نوسان فعلی بازار و حداکثر نوسانی که در بازار بوده است اندازه‌گیری می‌شود. در واقع نوسان می‌گوید که حرکت‌های اخیر بازار، چه صعودی و چه نزولی، به چه میزان بوده است. اگر بیت‌ کوین در هفته‌های گذشته تفاوت قیمت زیادی نداشته ‌است، یعنی نوسان بازار کم بوده ‌است. اما اگر قیمت بیت‌ کوین در هفته‌های گذشته مکرراً بالا و پایین رفته و تغییرات زیادی داشته باشد، یعنی نوسان بازار زیاد است‌. افزایش غیرمعمول در قیمت و افزایش فاکتور نوسان، نشانۀ بازار پر از ترس است.

تاثیر فاکتور حجم در شاخص ترس و طمع (25%)

حجم معیاری است که مشخص می‌کند چه مقدار پول اخیراً در بازار معامله شده است. اگر معامله‌های کمی در بازار انجام شده‌ باشد، میزان فاکتور حجم کم است و برعکس اگر معاملات زیادی در بازار انجام شده باشد، حجم زیاد است.

به طور معمول اگر قیمت با حجم زیاد در حال افزایش است، نشان‌دهنده شروع طمع در بازار است.

تاثیر فاکتور رسانه‌های اجتماعی در شاخص ترس و طمع (15%)

میزان هشتک‌ها و پست‌هایی که برای بیت ‌کوین در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر منتشر می‌شود و بازخوردی که اعضای شبکه به پست‌ها نشان می‌دهند، یک فاکتور برای اندازه‌گیری شاخص ترس‌ و طمع‌ است. معمولاً هشتک‌ها و پست‌های بیشتر، نشانه طمع بیشتر در بازار است.

تاثیر فاکتور نظرسنجی در شاخص ترس‌ و طمع (15%)

با نظر‌سنجی از گروهی از سرمایه‌گذاران، می‌توان شمایی کلی از احساسات حاکم بر بازار را به دست آورد.

تاثیر فاکتور سلطه بیت کوین (Bitcoin Dominance) (10%)

میزان سلطه بیت ‌کوین (Bitcoin Dominance) یک معیار مهم است که می‌تواند نشان‌ دهد که بازار در شرایط ترس یا طمع قرار دارد. وقتی که میزان تسط بیت‌ کوین بر بازار بیشتر است (یعنی حجم بیشتری از سرمایه بازار رمزارزها در بیت ‌کوین قرار دارد) نشان‌دهنده شرایط ترس در بازار است؛ زیرا سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را مکان امن‌تری برای سرمایه‌هایشان می‌دانند. وقتی آلت‌کوین‌ها بهتر عمل می‌کنند و تسلط آنها در بازار زیاد می‌شود، نشان‌دهنده این است که میزان طمع در بازار افزایش یافته است.

تاثیر فاکتور ترندها (Trends) (10%)

با بررسی ترند‌های گوگل می‌توان نگاهی کلی از احساسات موجود در بازار به دست آورد. به عنوان مثال اگر میزان جست‌وجوی بیت‌ کوین در گوگل افزایش ناگهانی پیدا کند، می‌تواند نشانه‌ای از وجود طمع در بازار باشد.

شاخص ترس و طمع را از کجا ببینیم؟

در سایت Alternative.me بخشی وجود دارد که شاخص ترس و ‌طمع بازار رمزارزها (Crypto Fear and Greed Index) را روزانه محاسبه می‌کند و به صورت نمودار و عدد نمایش می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، مقدار شاخص ترس ‌و طمع برای امروز 24 ژانویه، عدد 70 را نشان می‌دهد که نشانه وجود طمع در بازار است. در قسمت دوم، عدد شاخص ترس و طمع را برای امروز، دیروز، هفته گذشته و ماه گذشته به ترتیب از بالا به پایین نمایش می‌دهد که می‌بینیم میزان طمع در بازار از ماه گذشته روند کاهشی داشته است. از عدد 94 در ماه گذشته که نشانه طمع شدید در بازار بوده است، امروز به عدد 70 رسیده است.

سخن پایانی

در بازار سرمایه کسی موفق است که بتواند احساس ترس و طمع خود را کنترل و میزان ترس و طمع سایر کاربران را ارزیابی کند. آشنایی با شاخص‌ ترس و طمع (Fear and greed index) می‌تواند به ما کمک کند که با شناخت احساس حاکم بر بازار، تصمیم‌های درست‌تری برای انجام معامله در بازار رمزارز‌ها داشته باشیم و از سرمایه خود محافظت کنیم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

ممنون بابت معرفی سایت Alternative