هاردفورک HF1، اولین به‌روزرسانی شبکه اتریوم ۲.۰!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار اتریوم روز دوشنبه ۱۵ فوریه، طرحی را برای اولین هاردفورک بیکن چین (Beacon Chain) اتریوم ۲.۰ منتشر کرد.
این هاردفورک که به طور موقت HF1 نام‌گذاری شده است، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا چندین به‌روزرسانی کلیدی را روی بیکن چین اعمال کنند. به عبارت دیگر، این هاردفورک به عنوان یک مرحله آزمایشی مفید برای تغییرات عمیق‌تر و مهم‌تر در آینده اجرا خواهد شد.
بزرگترین تغییر اعمال شده از طریق این به‌روزرسانی، پشتیبانی از کلاینت‌های سبک (light client) است؛ نودهایی که به حداقل منابع نیاز دارند و می‌توانند بر روی دستگاه‌های تلفن همراه نیز اجرا شوند. کلاینت‌های سبک می‌توانند با ایجاد کیف پول‌هایی با حداقل اعتماد و به جای تکیه به ارائه‌دهندگان خدمات خارجی، خودشان بلاکچین را تایید کنند.
در به‌روزرسانی جدید اتریوم ۲.۰، پشتیبانی از کلاینت‌های سبک از طریق کمیته‌های همگام‌سازی (Sync Committees) صورت خواهد گرفت. این کمیته‌ها، گروه‌های اعتبارسنجی هستند که به طور تصادفی برای ایجاد امضاهای خاص تعیین می‌شوند تا به این ترتیب، تعیین نسخه صحیح از زنجیره را آسان‌تر کنند.
سایر تغییرات اعمال شده در این به‌روزرسانی، شامل اصلاح قوانین انتخابی فورک هستند. توسعه‌دهندگان، چندین پروتکل آسیب‌پذیر در برابر حملات سازماندهی مجدد (reorganization attacks) را شناسایی کرده‌اند. اگرچه این آسیب‌پذیری‌ها نیاز به زمان‌بندی دقیق دارند، اما می‌توانند برای کنترل گروه کوچکی از اعتبارسنج‌ها، توسط مهاجمان مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. به گفته بوترین، این آسیب‌پذیری‌ها قبل از راه‌اندازی رسمی اتریوم ۲.۰ شناسایی شده بودند، اما زمان کافی برای وصله آنها وجود نداشت.
از دیگر تغییرات اعمال شده، می‌توان به پیاده‌سازی مکانیسم اسلشینگ (slashing) و مکانیک‌های عدم فعالیت اشاره کرد. در حال حاضر، استیک‌کنندگان اتریوم ۲.۰ ممکن است بخشی از سرمایه خود را به دلیل عدم فعالیت و یا تلاش برای پشتیبانی از فورک نادرست در زنجیره، از دست بدهند. در مکانیسم جدید، این نوع تلاش‌ها با در نظر گرفتن جریمه‌هایی خنثی خواهند شد.
البته در به‌روزرسانی‌های جدید، بین عدم فعالیت متناوب و مداوم تفاوت معنی‌داری وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، برای استیک‌کننده‌ای که قطعی فعالیت او ۱۰ بار و هر ۶ دقیقه یک بار (در مجموع ۱ ساعت) است، جریمه ۱۰ برابر کمتری در مقایسه با استیک‌کننده‌ای که یک ساعت مداوم دستگاه و ارتباطش با شبکه قطع بوده است، در نظر گرفته می‌شود.
مشخص نیست که این هاردفورک چه زمان اجرایی خواهد شد؛ چون هنوز برخی از جزئیات پیشنهادی باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند. در همین حال، توسعه‌دهندگان اتریوم در تلاشند تا یک قرارداد نام‌گذاری را برای HF1 و هاردفورک‌های بعدی ارائه دهند. نام‌های پیشنهادی تاکنون شامل نام ستاره‌ها، سیستم‌های خورشیدی، مناطق مختلف در بازی دنیای وارکرفت (World of Warcraft)، ماه‌های سال و غیره هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments