رکوردشکنی‌های اتریوم همچنان ادامه دارد| هدف بعدی، ۳،۵۰۰ دلار!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در تاریخ ۱ می، اتریوم (ETH) رکورد قیمتی جدید خود را در ۲،۸۶۸ دلار به ثبت رساند. همزمان با صعود قیمت اتریوم، ارزش قراردادهای آتی باز این ارز دیجیتال نیز با یک رشد ۵۲ درصدی در یک ماه گذشته، به ۸٫۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

داده‌های بازار آتی اتریوم حاکی از آن است که معامله‌گران حرفه‌ای معتقدند سطح ۳،۵۰۰ دلار هدف بعدی ETH خواهد بود.

ethereum-s-new-highs
نمودار کندل ۱ روزه قیمت اتریوم در صرافی بیت‌استمپ (Bitstamp).

برخی از تحلیل‌گران ممکن است توجه چندانی به بازار مشتقات اتریوم نداشته باشند؛ چون قراردادهای آتی باز ۳۵۵ میلیون دلاری اتریوم در بورس کالای شیکاگو (CME) را در مقایسه با قراردادهای آتی باز ۲٫۴ میلیارد دلاری بیت کوین (BTC) بسیار ناچیز می‌دانند.

با این حال، لازم به ذکر است که عرضه قراردادهای آتی اتریوم تنها از چند ماه قبل آغاز شده است. در این میان، صرافی‌های اف‌تی‌ایکس (FTX) و دریبیت (Deribit) که در آنها کاربران ملزم به تکمیل صد در صدی احراز هویت هستند، در مجموع ۲ میلیارد دلار قرارداد آتی باز را برای اتریوم ثبت کرده‌اند.

ethereum-s-new-highs
مجموع قراردادهای آتی باز اتریوم در صرافی‌های مختلف.

رشد بازارهای آتی سیگنالی مثبت است، اما یک شاخص صعودی تضمینی نیست!

برای ارزیابی این که آیا یک بازار صعودی است یا خیر، باید چند شاخص بازار مشتقه را مورد بررسی قرار داد. اولین شاخص، پریمیوم بازار آتی است که تحت عنوان مبنا نیز شناخته می‌شود. شاخص پریمیوم بازار آتی اختلاف قیمت بین قراردادهای آتی و بازار نقدی (اسپات) عادی را اندازه‌گیری می‌کند.

معاملات آتی ۳ ماهه معمولا باید با پریمیوم سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد انجام شوند که از آن به عنوان نرخ وام‌دهی (Lending rate) یاد می‌شود.
ethereum-s-new-highs
میانگین ۲۴ ساعته مبنای قراردادهای آتی سه ماهه اتریوم در صرافی اوکی‌اکس (OKEx).

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، پریمیوم قراردادهای آتی اتریوم در اواسط ماه آوریل به ۴۵ درصد افزایش یافت. اگرچه ترس از دست دادن فرصت (FOMO) معامله‌گران نیز در این امر نقش داشته است، اما همچنان نشان‌دهنده خوش‌بینی شدید نسبت به این ارز دیجیتال در بازار است. در حالی که معامله‌گران حرفه‌ای اغلب از قراردادهای آتی ماهانه استفاده می‌کنند، قراردادهای دائمی (Perpetual contracts) ابزار اصلی سرمایه‌گذاران خرد هستند.

قراردادهای دائمی تحت عنوان معاملات معکوس (Inverse swaps) نیز شناخته می‌شوند و دارای فاندینگ ریت (Funding rate) هستند که معمولا هر ۸ ساعت یک بار اعمال می‌شود. این کارمزد با افزایش اهرم استفاده‌شده در قراردادهای خرید افزایش می‌یابد. زمانی که هیجانات خرید در میان سرمایه‌گذاران خرد بیشتر می‌شود، این کارمزد می‌تواند به ۵٫۵ درصد در هفته نیز برسد.

ethereum-s-new-highs
فاندینگ ریت ۸ ساعته برای قراردادهای آتی دائمی اتریوم.

همان‌طور که در نمودار فوق نشان داده شده است، فاندینگ ریت ۸ ساعته اخیرا در تاریخ ۱۴ آوریل به ۰٫۱۸ درصد، معادل ۳٫۸ درصد در هفته و به اوج خود رسیده است. در حالی که این موضوع حاکی از خوش‌بینی بسیار زیاد نسبت به قراردادهای آتی ماهانه اتریوم است، اما با کاهش فاندینگ ریت طی دو روز گذشته، تاثیر آن کاملا کمرنگ شده است.

این داده‌ها حاکی از آن است که در مقایسه با سرمایه‌گذاران خرد، معامله‌گران حرفه‌ای نسبت به آینده اتریوم خوش‌بین‌تر هستند؛ چون مبنای قراردادهای آتی ۳ ماهه در حال حاضر ۲۵ درصد در سال است. این نرخ بالاتر از اکثر سرویس‌های وام‌دهی استیبل کوین است، به این معنی که خریداران مایل به پرداخت پریمیوم بیشتری برای باز نگه داشتن موقعیت‌های خود هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments