معرفی و آموزش ساخت و استفاده از کیف پول متامسک (Metamask)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

کیف پول متامسک (Metamask) یک کیف پول محبوب اتریومی است. با کیف پول Metamask می‌توان با اپلیکیشن‌ها، صرافی‌ها و بین کیف پول‌های اتریوم، تراکنش انجام داد. شما می‌توانید در کیف پول متامسک، اتریوم یا هر توکن ERC-20 را ذخیره کنید.

کیف پول متامسک به صورت یک پلاگین جهت مرورگر های وب طراحی شده است. در این مطلب کار با این کیف پول را به صورت مرحله به مرحله آموزش می‌دهیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

نصب کردن کیف پول متامسک (Metamask)

می‌توانید این کیف پول را از سایت رسمی Metamask یا از فروشگاه‌های اپلیکیشن نصب کنید. بهتر است که از طریق سایت رسمی کیف پول Metamask آن را نصب کنید چون در فروشگاه‌های اپلیکیشن ممکن است نسخه‌های تقلبی از این کیف پول، آپلود شده باشد.

مرورگرهای Chrome، Firefox، Brave و Edge کیف پول متامسک را پشتیبانی می‌کنند. کاربران Opera می‌توانند از کیف پول متامسک درون افزونه Chrome استفاده کنند. دستگاه‌های اندروید و اَپل نیز از این کیف پول پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول متامسک

بعد از نصب کیف پول متامسک روی آیکن متامسک که در نوار ابزار مرورگر شما قرار دارد کلیک کنید. سپس روی گزینه Get Started کلیک نمایید.

کیف پول متامسک

کیف پول جدید ایجاد کنید.

روی ایجاد کیف پول جدید (Create a Wallet) کلیک کنید تا یک کیف پول اتریوم بسازید.

کیف پول متامسک

در این مرحله موافقت یا عدم موافقت خود را برای اینکه کیف پول متا‌مسک داده‌های کاربری شما را جمع‌آوری کند یا خیر، اعلام می‌کنید.

کیف پول متامسک

سپس برای کیف پول خود یک رمز عبور تعریف کنید. اگرچه باید از رمز خود مواظبت کنید اما اگر این رمز را گم کنید، امکان بازگرداندن کیف پولتان وجود دارد.

سپس همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید روی قسمت خاکستری کلیک کنید تا عبارت امنیتی باز شود.

حتماً عبارت امنیتی را در جای امنی نگهداری کنید.

هر کسی که این عبارت امنیتی را در اختیار داشته باشد، به راحتی می‌تواند به کیف پول متا‌مسک شما دسترسی داشته باشد و شما هم بدون داشتن این عبارت نمی‌توانید کیف پول متامسک  (Metamask) خود را بازگردانید. می‌توانید چند نسخه از عبارت امنیتی خود را نگه دارید یا اینکه عبارت را در یک کیف پول سخت افزاری ذخیره کنید.

در مرحله بعد باید کلمات امنیتی را با ترتیب درست در کادر مربوطه وارد کنید تا ثابت کنید که آنها را به درستی نوشته‌اید. سپس روی دکمه Confirm کلیک کنید. پس از این مراحل، کیف پول Metamask شما آماده استفاده است.

خرید و فروش ارز دیجیتال با کیف پول متامسک

حالا شما می‌توانید موجودی خود را به کیف پول متا‌مسک منتقل کنید. برای کپی کردن آدرس، روی آدرس کیف پول خود کلیک کنید (1)، سپس اتریوم خود را از صرافی به این آدرس بفرستید.

یا اگر هنوز اتریومی ندارید، برای خرید از صرافی متامسک روی گزینه Buy (2) کلیک کنید.

کیف پول متامسک

پس از واریز وجه، در قسمت پایین کیف پول (3) موجودی خود را مشاهده خواهید کرد. به صورت پیش فرض، موجودی اتریوم نمایش داده می‌شود. اگر توکن ERC-20 مورد نظر شما در لیست نمایش داده نمی‌شود، روی گزینه Add Token کلیک کنید و توکن را به لیست اضافه کنید.

با توجه به میزان ترافیک شبکه اتریوم و میزان کارمزد تعیین شده جهت تراکنش، ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا اتریوم شما به کیف‌ پول متامسک منتقل شود.

ارسال ارز‌های دیجیتال از کیف پول متامسک

شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را برای کاربران دیگر یا کیف پول‌های دیگر اتریوم خود بفرستید. برای انجام این کار، روی دکمه Send در پنل اصلی کیف‌ پول متامسک کلیک کنید. مقدار اتریومی که می‌خواهید ارسال کنید را وارد نمایید (1). مقدار کارمزد تراکنش در فیلد مربوطه نمایش داده می‌شود (2).

سپس روی دکمه Next کلیک کنید(3).

اگر کارمزد تراکنش را بالاتر از میزان پیش‌فرض ثبت کنید، تراکنش شما سریع‌تر در شبکه تأیید می‌شود. خود کیف پول‌ متامسک مقداری را به عنوان پیش‌فرض مشخص می‌کند. همچنین سایت‌هایی مثل EthGasStation به شما کمک می‌کنند که مقدار بهینه برای هزینه تراکنش را به دست آورید.

پس از آن روی Confirm کلیک کنید تا تراکنش به مرحله نهایی برسد. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا تراکنش شما نهایی شود.

 

در پنل Activity در کیف پول متا‌مسک شما می‌توانید وضعیت تراکنش خود را رصد کنید. از طریق این پنل حتی می‌توانید در صورت تمایل تراکنش خود را کنسل یا سرعت آن را بیشتر کنید.

پرداخت ارز دیجیتال در یک DApp

بعضی از DApp ها یا اپلیکیشن‌های غیر متمرکز امکان پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال را دارند. اگر می‌خواهید در یک DApp اتریوم پرداخت کنید، یکی از این اپلیکیشن‌ها را از سایت DAppRadar انتخاب کنید. در اینجا برای مثال، ما اپلیکیشن Kyber را انتخاب کرده‌ایم که یک صرافی غیر متمرکز (DEX) است و می‌توان در آن از اتریوم برای مبادله آلت کوین‌ها استفاده کرد.

به عنوان مثال، به وبسایت KyberSwap وارد شوید. مقدار ارز دیجیتالی را که می‌خواهید بخرید، وارد کنید و توکن مورد نظر جهت تبادل را نیز انتخاب نمایید (1). سپس، کیف پول متامسک خود را به kyberswap متصل کنید. برای این کار روی Connect Wallet کلیک کنید و کیف پول Metamask را انتخاب نمایید (2).

پنل کیف پول Metamask باز می‌شود. آن را به Kyber متصل کنید و سپس گزینه Next را بزنید. بعد از آن روی Confirm کلیک کنید.

به سایت Kyber برگردید و روی Swap Now کلیک کنید (1). سپس Confirm را بزنید تا تراکنش انجام شود (2).

بعد از انجام این کار، Kyber تراکنش شما را برای ماینرها می‌فرستد. لازم نیست منتظر بمانید تا تراکنش شما ماین شود. می‌توانید پنجره را ببندید و بعداً وضعیت تراکنش را در پنل Activity کیف پول متامسک یا روی سایت اتر اسکن (Etherscan) رهگیری کنید.

چه کارهایی را می‌توان با کیف پول Metamask انجام داد؟

حالا که با کیف پول متا‌مسک آشنا شدید، می‌توانید از همه ویژگی‌های اتریوم در آن استفاده کنید. مثل:

  • ارسال و دریافت تراکنش‌ها بین آدرس‌های استاندارد اتریوم
  • پرداخت در DApp‌ هایی مثل بازی‌ها، نرم‌افزار‌های شرط‌بندی، نرم‌افزار‌های DeFi و صرافی‌های غیرمتمرکز.
  • ذخیره اتریوم و توکن‌های دلخواه (مثل توکن های ERC-20).
  • ذخیره توکن‌های Collectible و non-fungible (مثل NFT).
  • متصل شدن به کیف پول‌های سخت‌ افزاری مثل لجر و ترزور.

سخن پایانی

در این مقاله ابتدا کیف پول Metamask را معرفی کردیم و بعد از آن طریقه ساخت این کیف پول را به صورت مرحله به مرحله آموزش دادیم. متامسک یکی از کیف پول‌های رسمی و معتبر اتریوم است که به صورت افزونه‌ای روی مرورگرهای کامپیوتر فعالیت می‌کند. با این نرم‌افزار می‌توانید به راحتی اتریوم و توکن‌های ERC-20 را ذخیره کنید. متامسک بیشتر از یک کیف پول اتریوم است؛ چون علاوه بر داشتن تمام امکاناتی که کیف‌پول‌ها دارند، این افزونه امکان تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را نیز دارد. برای استفاده از قابلیت‌های کیف پول متامسک نیاز به دانلود بلاکچین یا نصب نرم‌افزار نیست و فقط باید افزونه متامسک را در مرورگر خود نصب کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
ببش از۴۸ ساعت قبل اتریرم را در کیف پول متامسکم تبدیل به توکن دیگری کردم.
از اتریومم کم شده ولی توکن مورد نظر هنوز به کیفم منتقل نشده.
نمیدانم چطور باید پیگیری کنم.

به چه توکنی تبدیل کردین؟